IPREDator

IPREDator skyddar dig mot Datalagringsdirektivet

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 23:21 CET

För några månader sedan så skickade restaurangkedjan Max ut matkuponger till riksdagsledamöten som tack för att ha gett dem lägre skatt. Vi kom på att vi borde kopiera detta stunt efter att riksdagen röstat igenom Datalagringsdirektivet, det kommer innebära tusentals nya kunder för oss som levererar säkerhetstjänster.

Fast nej, vi tänker inte ge riksdagsledamöten några fördelar för att ha sålt ut sitt eget folk. Vi tror att datalagringsdirektivet möjligtvis kan strida mot svensk grundlag, för inte att tala om allmänt rättsmedvetande.

IPREDator startades 2009 som ett verktyg efter att politikerna skänt bort människors rättigheter till lobbyister. Demokratiska rättigheter försvann och teknik kunde möjligtvis lindra problemet. Tusentals har blivit hjälpta och IPREDator har ihop med sina samarbetspartners även gett sitt tekniska och bandbreddsmässiga stöd till andra tjänster som TOR och I2P som hjälper människor över hela världen, däribland Sverige, kringgå censur och övervakning.

Under en längre period har vi förberett oss för en ny skara användare. Systemen har uppgraderats, byggts ut och säkrats än mer. Vi gör inte detta för att vi vill utan för att det måste. Vårt mål är att slippa existera. Det går inte så länge som vi har politiker som inte lyssnar på folket.

IPREDator är ingen kabelägare och ingen internetleverantör så vi kommer inte behöva lagra data. Men som så vanligt i svensk politik så tog ingen i datalagringsdebatten upp det faktum att lagen om elektronisk kommunikation (LEK) också ses över. Bland annat så kan det innebära att vem som är tjänsteleverantör kommer omdefineras. Såväl IPREDator som andra tjänster, eller till och med vem som helst som lämnar ut gratis trådlöst nät, kanske blir skyldiga att lagra data.

Så nej, några gratis burgare eller VPN-konton blir det inte till politikerna. Däremot funderade vi på att köpa in 233 dumstrutar och skicka ut till de ledamöten som röstade för. Kanske borde vi skicka dem i gredelina kuvert till mottagaren. Fast vi kommer nog snarare spara pengarna, de kommer behövas i kampen för den personliga integriteten. Och den tänker vi inte ge bort.

För blott 49kr per månad så slipper du oroa dig över datalagringsdirektivet. Tyvärr.

IPREDator är en säkerhetstjänst för dig som inte gillar att bli övervakad på internet. Vi drivs som en verksamhet som har som mål att slippa finnas. Vi skyddar människors privata integritet och låter dem förbli anonyma om de så önskar.

Vi finns på https://www.ipredator.se sedan 2009 och tyvärr så har vi en växande skara användare.