IrakSolidaritet

Irak manifesterar

Pressmeddelande  •  2011-02-13 20:48 CET

Folkliga rörelser i Irak kallar till nya protestdemonstrationer 14 februari 2011 från Basra till Kirkuk. De understryker Iraks enhet och kräver ett omedelbart och villkorslöst tillbakadragande av ockupationstrupperna.
De kräver fungerande basservice och arbete. De kräver att alla skyldiga till mord på Iraks folk, korruption och plundring av offentliga pengar, ska hållas ansvariga och ställas inför rätta.
Fångarna ska friges. Om detta inte sker, kommer våra fredliga demonstrationer att bli resningar över hela Irak, säger arrangörerna.
Hela appellen med kontaktadresser finns med i slutet av detta meddelande.

25 februari har av irakiska ungdomar utsett till en dag för "rage for change and freedom in Iraq”

"The brave and resisting people of Fallujah will be demonstrating on Tuesday 15th February, 2011 at 10.00 a.m. in Maysaloon Square in Fallujah"

"The brave and resisting people of Al Qaim will be demonstrating on Thursday morning,17th February, 2011 in the town of Al Qaim".

Stora demonstrationer ägde i förrgår rum i Basra och Bagdad.
I samband med protesten i Dewaniya för några dagar sedan dödades en människa och 4 skadades svårt. För 3 veckor sedan tågade tusentals människor i protest mot fattigdom , för demokrati och mot brist på nödvändig basservice i Khan Beni Saad i Diyala och i Altoun Kupri, nära Kirkuk.
I Babylonområdet genomfördes en demonstration med kravet att frige politiska fångar och en demonstration för basservice.
I Erbil irakiska Kurdistans huvudstad demonstrerade mer än 1000 personer på huvudgatan för yttrandefrihet  mot en ny lag som kräver att alla demonstrationer godkänns av den lokala regeringen. Minst 60 författare och/eller media har åtalats för kritik av regeringen enligt det kurdiska journalistfacket.

Demonstrationer har ägt rum i Karbala och Kut, Samawah, Amara, Diwaniyah och Ramadi.

Advokater demonstrerade i Bagdad, Mosul och Basra 10 februari mot den totala laglösheten och krävde att korrupta domare skulle avsättas.

Naturligtvis inspireras Iraks folk av det som händer i Tunisien, Egypten och andra delar av arabvärlden, men demonstrationer och civila protester av olika slag såväl som väpnade har pågått hela tiden.

I somras kulminerade demonstrationer i Irak för el, vatten och basservice. Det skedde i 50 graders hetta. Bagdad har elektricitet mindre än en timme om dagen efter 8 års ockupation!
Minst 2 demonstranter dödades när polis gick till attack.
Bagdad har el mindre än en timme om dagen
Fackföreningar inom offentlig sektor är förbjudna.

Human Rights Watch uppmanade 17 september 2010 den irakiska regimen att ” sluta blockera fredliga demonstrationer, trakassera och arrestera organisatörerna”:
27 juni utfärdade inrikesministeriet bestämmelser så svåra att uppfylla att de i praktiken gör legala manifestationer omöjliga och polisen ges ”uttrycklig rätt” att använda ”obegränsat våld” mot de som protesterar.
Advokater protesterar i Bagdad

I ett fattigt Bagdadkvarter protesterar lokalbefolkning mot korruption.
Politiker och parlamentariker har fantasilöner. I demonstranternas bostadskvarter, fungerar ingen avloppsdränering. Husen och gårdarna är översvämmade.

I det ockuperade Irak, är repressionen stenhård. Var är media?

Demonstrationsappell

Call for demonstation

Iraqis are being called upon to demonstrate on Monday 14th February,2011, at Firdaws Square in Baghdad, assembling at 10.00 a.m.

This demonstration is being organized by the Popular Movement for the Salvation of Iraq, the Front for the Salvation of Kirkuk, the Free Iraqi Student and Youth Organization, and the Movement for Liberating the South.

This peaceful demonstration demands the unconditional and immediate withdrawal of the Occupation as well as improvement of basic public services. It will be held in different provinces and is an expression of the unity of all the Iraqi People. It also demands from the government in the Green Zone, job creation for Iraqi youth and the accountability of those criminals responsible for the murder of the Iraqi people and the accountability of those accused of corruption and of plundering public money as well as for bringing them to immediate trial. It demands the immediate release of all detainees and warns that unless these demands are met, this peaceful demonstration will turn into an uprising in all Iraqi cities from Zakho to the Fao, and in God we seek help.

Baghdad

Diwaniya