FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Irakisk arme inleder anfall mot Iransk opposition i Irak

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2009 14:52 CEST

Enligt senaste information Irakiska markstyrkor inleder ett anfall mot Camp Ashraf. Irakiska styrkor har med hjälp av Bullduzer rivit ner burar runtom Ashrafs Camp och skjutit mot invånarna. Hittils har tre personer skadats. Lägget rapporteras mycket allvarligt och en humanitär katastrof är nära att hända.

På tisdagsmorgon den 28 julifick vi information om att irakiska styrkor ska storma in i Camp Ashraf, hem till 3.500 medlemmar av den iranska oppositionen i Irak.
Detta har orsakat allvarlig oro bland familjer och vänner till Ashraf invånarna runt om i världen som fruktar en mänsklig katastrof.

Ashraf City i Diyala-provinsen i östra Irak är sedan mer än 20 år hemvist för cirka 3500 människor som tillhör den mest betydelsefulla iranska demokratiska oppositionsrörelsen, Iranska Folkets mujahedin, eller People's Mojahedin Organization of Iran (PMOI).

Efter en grundlig undersökning av samtliga invånare i Ashraf City slog amerikanska myndigheter 2004 fast att invånarna har rätt till beskydd enligt den fjärde Genève-konventionenar för ett Fritt Iran

Enligt internationella konventioner, humanitär lag och rätt samt genom ingångna förpliktelser åligger det dock Irak att sörja för invånarnas säkerhet och skydd i Ashraf City, oavsett den iranska diktaturregimens fräna maktanspråk. Det är världssamfundets skyldighet att i sådana lägen inskärpa vikten av humanitet och av att skipa rätt.

www.fffi.se