IrakSolidaritet

Iraks "svarta guld" och andra utförsäljningsrundan

Pressmeddelande   •  Dec 21, 2009 13:16 CET

Den andra utförsäljningsrundan av Iraks nationaliserade olja har ägt rum. I denna runda kunde oljebolagen grabba tag i 36% av Iraks redan konstaterade 115 miljarder fat olja medan amerikanska helikoptrar surrade över gröna zonen. Säkerheten är underordnad när världens tredje största oljereserver bjuds ut. ”Det är de stora volymerna det handlar om och tillgång till oljeflödena”(Samuel Ciszuk, oljeexpert hos Londonbaserade konsultbolaget IHS Global).
Kontraktens legalitet ifrågasätts. I enlighet med rådande oljelagstiftning och konstitutionen från 2005 ska parlamentet godkänna kontrakt.
Så har inte skett. Den nya oljelagen som skulle ”legalisera” kontrakt utan parlamentets godkännande har efter snart tre år ännu inte antagits. Det folkliga motståndet och motståndet från den professionella sidan är stort.
17 december ifrågasatte den kände oljeexperten och tidigare oljeministern Issam Al-Chalabi kontraktens legalitet i debatt med oljeministern under ockupation, Hussain Al-Shahristani, i Al Jazeeraprogrammet ”Inside Iraq”. En parlamentsledamot  har gått till domstol för att få Rumailakontraktet med BP och CNP corp ogiltigförklarat (Iraq Oil Report 091215).

IrakSolidaritet påminner om att inkomsterna från Iraks i början av 70-talet nationaliserade olja, bekostade gratis utbildning och sjukvård. UNESCO berömde Iraks insatser mot analfabetism. Utbildning och sjukvård har ockupationen lagt i spillror.

Inside Iraq
:
http://english.aljazeera.net/programmes/insideiraq/2009/12/20091218114515217318.htmlpå arabiska: http://www.youtube.com/watch?v=7ZuiX0hHdB8&feature=youtube_gdata

några artiklar om Iraks olja

Kontak: info@iraksolidaritet.se