FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Iran: 12 ungdomar i dödscell för brott begångna som minderåriga

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2010 22:07 CEST

Nyheter från Iran gör gällande att ett antal ungdomar sitter i dödscell i Gohardasht-fängelset i staden Karaj, anklagade av prästerskapets religiösa diktatur för brott begångna som minderåriga. En del av dessa ungdomar har id-handlingar som löper ut inom den närmaste tiden, vilket gör att de sitter i fängelse utan några rättmätiga identiteter. Nedan följer namnen på några av dessa ungdomar för närvarande i dödscell:

• Seyyed Mohsen Miri (ID har löpt ut)
  • Reza Padashi
  • Hamed Pourheydar (flyttad till fängelseavdelning 2)
  • Hossein Ranjbarzadeh
  • Kazem Khosravi
  • Ehsan Ajdehaki
  • Alireza Johari
  • Danial Hassanpour
  • Safar Angouki
  • Mohammad Aqili
  • Saber Sharbati
  • Mohsen Tahernezhad
  • Samtliga ovan nämnda fångar är dömda till döden för brott de påstås ha begått som minderåriga. Vissa har dessutom suttit i fängelse sedan tre år tillbaka.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran, FFFI, uppmanar den svenska regeringen och berörda människorätts- organisationer och aktivister i Sverige att vidta omedelbara åtgärder för att stoppa varje form av avrättningar i Iran, i synnerhet avrättningar av minderåriga.

www.fffi.se

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN, FFFI, är en nätverk av Iranska föreningar i Sverige som samlats kring frågan om en demokratisk förändring i Iran.