FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Iran - Politisk fånge mördades i fängelse

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 20:54 CEST

En politisk fånge, anhängare till oppositionsgruppen Folkets Mujahedin mördades brutalt i fängelse .

Mahmoud Ghassemzadeh, 48, greps av Irans informationsministeriets agenter (MOIS) i hans hus i staden Babulsar (Norra Iran) den 14 april. Han överförs senare till MOIS huvudkontor i staden sari, huvudstad för Mazandaran provinsen, och utsätts omedelbart för brutalt tortyr under fyra dagar. Han drabbas av hjärt- och andningsbesvär och överförs till Sari's sjukhus i kritiskt tillstånd men dör senare den 18 april.

För att dölja sin brottslighet förhindrar MOIS att en obduktion ska genomföras och förklarar dödsorsaken som "okänd".
Enligt ögonvittnen på sjukhuset visades tecken på tortyr och skador var synliga på hans kropp.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran, FFFI, uppmanar alla internationella den Svenska regeringen, människorättsorganisationen till att fördöma detta avskyvärda brott, och att vidta brådskande åtgärder för att rädda livet på andra politiska fångar. Vi uppmanar FN:s generalsekreterare, säkerhetsrådet och FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter att sända en undersökningsgrupp för att undersöka läget i den iranska regimens fängelser, politiska fångar, tortyr och mord på politiska fångar.

Förenade föreningar för ett fritt Iran, FFFI

www.fffi.se