FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Iranier fördömer Zarifs besök i Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2019 16:35 CEST

Iranska regimens utrikesminister, Javad Zarif, besöker Sverige den 20-21 augusti i samband med en rundresa i Norden.

"Utrikesminister Margot Wallström kommer den 20 augusti att stå värd för överläggningar kring bilaterala och regionala frågor, däribland Jemen och vikten av att bevara den kärntekniska överenskommelsen (JCPOA). Under sitt besök i Sverige kommer Zarif även att besöka bland annat riksdagen och SIPRI", skriver UD i ett pressmeddelande på sin hemsida, den 15 augusti.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) beklagar UDs beslut att helt prioritera handel och JCPOA under det kommande mötet med prästerskapets representant. Regeringen borde i stället fokusera på och ta upp den förvärrade situationen för mänskliga rättigheter i Iran samt regimens terrorism och dess senaste aggressioner i Persiska viken.

2018 var ett år av folkliga protester mot regimen med slagord som "ned med diktatorn" och "reformister, hårdföra, spelet är slut". Dessa regimkritiska protester pågår idag över hela landet trots att regimen arresterade över 7000 individer under förra året.

Amnesty kritiserade nyligen iranska regimens tidigare justitieminister, Mostafa Pourmohammadi, efter att han öppet försvarade 1988 års massaker på tusentals politiska fångar i intervju med regimens statliga medier.

Flera av de ansvariga innehar idag högt uppsatta positioner och ministerposter i landet. Rouhanis nuvarande justitieminister samt chefen för regimens så kallade rättsväsende är till exempel direkt delaktiga i denna massaker.

Prästerskapets så kallade rättsväsende dömde nyligen tre kvinnorättsaktivister till sammanlagt 55 års fängelse för att de protesterade mot regimens slöjtvång som reducerat kvinnor till en andra klassens medborgare i Iran.

Parallellt med det inhemska förtrycket ökade regimen även sina terroristattacker och sitt spionage mot iranska dissidenter och aktivister i EU under förra året. En stor del av denna systematiska terrorkampanj riktade sig mot Iranska nationella motståndsrådet (NCRI) och Folket mojahedin (PMOI/MEK) som ingår i den prodemokratiska oppositionskoalitionen.

Svensk- och exiliranier och NCRI-sympatisörer har länge varnat för regimens spionage och terrorhot mot iranska dissidenter och demokratiaktivister i Sverige och EU. Säpochefen Klas Friberg uppmärksammade hotet från Iran under en intervju med Aftonbladet tidigare i år.

Detta hot har växt till oroväckande nivåer sedan folkliga protester och landsomfattande strejker började i Iran i 2018.

Regimen har dock inte kunnat stoppa iranska folkets växande missnöje mot prästerskapets religiösa envälde och deras regimkritiska protester trots godtyckliga arresteringar och ökade avrättningar i Iran samt planerade terroristattacker mot oppositionella utomlands.

Prästerskapet försöker därför trappa upp konflikten med väst genom att attackera och beslagta utländska oljetanker i Persiska viken, öka sin destabiliserande inblandning i regionen samt bryta mot JCPOA.

Syftet är att dölja verkligheten att regimen har aldrig varit svagare än idag och att prästerskapet saknar framtid i Iran.

Sveriges inbjudan till Zarif stärker regimens hand i detta avseende och ger prästerskapet en legitimitet som det inte har eller förtjänar.

Zarif representerar endast iranska folkets förtryckare, prästerskapets religiösa envälde med den högste ledaren, Khamanei. Han är högst delaktig i regimens terrorism, MR-brott och regionala aggressioner. Den 31 juli införde USA sanktioner mot honom med hänvisning till just detta.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) fördömer således Zarifs besök i Sverige och kräver att regeringen och UD ändrar sin skamliga Iranpolitik.

Vi uppmanar även riksdagspartierna att markera mot regimens grymheter under ett eventuellt möte med Zarif. De bör även göra det klart för prästerskapet att det riskerar ökad isolering och straffåtgärder om det inte ändrar sitt oacceptabla beteende.

Sveriges nya Iranpolitik bör dessutom främja mänskliga fri- och rättigheter, erkänna iranska folkets strävan för demokrati samt stödja en demokratisk förändring i Iran genom folket och den organiserade oppositionskoalitionen, NCRI.

Tusentals svensk- och exiliranier framförde just detta under en stor demonstration i Stockholm den 20 juli.

Sverige med sin eftergiftspolitik gentemot Teheranregimen står på fel sida av historien. Ett demokratiskt regimskifte i Iran genom iranska folket och deras motståndsrörelse är idag en ofrånkomlig verklighet.

Sverige bör bidra till att påskynda denna verklighet istället för att hålla prästerskapet under armarna.

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran