Göteborgs botaniska trädgård

Iransk dag på Botan

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 16:14 CEST

Lördagen den 1 september anordnar Göteborgs botaniska trädgård en dag för iransk natur och kultur. Den kallas ”Öppet fönster mot Iran”, och syftet är att etablera en årligen återkommande programpunkt med intressanta aktiviteter som är förankrade i de olika etniska grupper som är bosatta i Sverige. En grundtanke är att det är fel att dra alla invandrarkulturer över en kam.

Av flera skäl har man valt att börja med Iran – för det första finns här flera livaktiga iranska föreningar att samarbeta med, för det andra har iransk flora i 40 år varit en av Botaniskas specialiteter och för det tredje är Persien – det gamla Iran – något av trädgårdskonstens vagga. Själva ordet paradis har persiskt ursprung och betyder ursprungligen ”inhägnad fursteträdgård”.

Dagen kommer att invigas kl. 11 av Anna Johansson, ordförande för socialdemokraterna i Göteborg, och sedan följer aktiviteterna slag i slag. Det blir iransk dans, poesi, musik och barnteater. Därtill kan man stifta bekantskap både med iransk matlagning och flora – spis för såväl kropp som själ med andra ord.

Bland de medverkande kan nämnas poeten Namdar Nasser, som också är verksam som översättare från svenska till persiska och vice versa, musikgruppen Farivar Khosravis trio, som spelar iransk musik på traditionella instrument, skådespelaren Nasser Ghofranifar, som i Iran är känd för sin barnteater ”Lärarmössens röst” (och lärarmössen kommer att medverka på Botaniska) samt Botaniskas hortikulturelle intendent Henrik Zetterlund, som är en av Sveriges främsta experter på iransk flora.

Aktiviteterna pågår fram till kl. 16 och kommer i stort sett att äga rum kring den stora gräsmattan i trädgårdens centrum. Arrangemanget sker i samarbete med Iranska Riksförbundet i Väst, Iranska Kulturarvsföreningen och Zoroastriska Center.

Kontaktpersoner: Ingemar Johansson, tel.: 031-741 11 07 eller 0730-23 75 95

Skapat av: Ingemar Johansson

Länkar:
Iransk dag på Botan
Pressbild: Farivar Khosravis trio (foto: Nicklas Andersson)