FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Iranska nationella motståndsrådet får rättvisa i Frankrike

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2014 17:56 CEST

En domare från åklagarmyndigheten i Paris med ansvar att undersöka antiterror verksamhet beslutade på tisdagen att lägga ner åtalet mot Iranska nationella motståndsrådet (NCRI) gällande anklagelser om terrorism, bedrägeri och pengatvätt.

Fallet mot NCRI och dess ledare Maryam Rajavi öppnades i 2003 med absurda anklagelser om terrorism. När det visade sig att det inte fanns några bevis för terrorism ändrade franska åklagarmyndigheten brottsrubriceringen och anklagade NCRI för pengatvätt och bedrägeri.

Men efter en förundersökning, som varade i över 10 år, avvisade domaren i fallet samtliga anklagelser, både gällande terrorism och påstått finansiellt brott, mot NCRI på tisdagen. Han erinrade att ”det ska sägas att Iranska nationella motståndsrådet, Folkets mojahedin (PMOI) samt Irans Nationella Fria Armé (National Liberation Army of Iran, NLAI), bildar ett kollektivt organ med målet att störta iranska regimen.”

Domaren underströk i sitt beslut att underlaget i förundersökning visar att det inte finns något bevis som pekar mot att någon av iranska motståndsrörelsens [tidigare] väpnade operationer ska ha varit riktade mot civila. Domaren slå också fast att NCRI:s och PMOI:s verksamhet, i utlandet och i Iran har varit legitimt och anses inte utgöra terrorism.

I och med tisdagens beslut erkänner franska rättsväsendet att Iranska motståndsrådet och dess koalitionsorganisationer inte har begått några brott och utgör en legitimt folklig motståndsrörelse mot prästerskapets envälde i Iran.

Maryam Rajavi, NCRI:s ledare välkomnade beslutet och sade ”detta fall har från början varit biprodukten av ett skamligt samarbete med prästerskapets religiösa envälde med avsikt att förgöra iranska folkets legitima och rättfärdiga motstånd för att störta iranska regimen som är terrorismens och fundamentalismens gudfader i vår värld i dag.”

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran