Iris Hjälpmedel AB

Iris och Peter Stormare instiftade Iris Ljudbokspris

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 15:49 CEST

På Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg i dag föddes ett nytt prestigefyllt pris - Ljudbokspriset. Instiftare är Iris tillsammans med skådespelaren Peter Stormare.
- Min mamma som är 80 år har börjat "läsa" böcker igen sedan ljudboken blev populär och lättillgänglig, säger Peter Stormare.

Initiativtagare till ljudbokspriset är Iris, synskaderörelsens bolagsgrupp.

– Syftet med priset är att främja ljudbokens utveckling och göra den mer tillgänglig för alla. En läsrörelse skapades för över femtio år sedan när synskadade hade ett behov av att ta del av litteraturen. Nu är ljudboken väl spridd och är uppskattad av många fler. Den första ljudboken lästes in på Iris, vilket gör att det är en självklarhet att det är vi som instiftar och delar ut priset, säger Marlene Terkowsky, koncernchef Irisgruppen.

Peter Stormare, som fanns med på Bok- och Biblioteksmässans scen i dag, håller med.

– Ljudboken har gjort litteraturen tillgänglig för så många fler, inte bara synskadade utan också dyslektiker och människor som tycker att det är svårt eller jobbigt att läsa en bok.

– Dessutom kan man läsa en ljudbok vid tillfällen och på platser där det inte fungerar med en vanlig bok; som när jag sitter på motionscykeln, joggar, kör bil och så vidare. Som skådespelare är dessutom rösten väldigt viktig för mig och jag tycker att en riktigt bra uppläsare ger en extra dimension till en redan bra bok.

Iris startade produktionen av ljudböcker redan i mitten av 1980-talet och räknas som ljudbokens pionjär. Idag utgörs en stor del av ljudbokskonsumenterna av seende och försäljningen av ljudböcker, och framförallt nedladdningsbara ljudböcker, har växt enormt de senaste åren. Antalet sålda volymer under 2007 var 939000. Istället för att läsa sin bok på kammaren väljer alltså fler att lyssna på en ljudbok när de kör bil, på bussen eller när man är och tränar. Och branschen har svarat på intresset; förra året ökade antalet nya titlar med 169.

Iris Ljudbokspris går till den ljudbok som förmedlar bästa upplevelse baserat på tolkning och berättelse. En nomineringsjury väljer ut sju ljudböcker som tar sig till finalen där en vinnarjury tar vid. Lagom till Bok- och Biblioteksmässan nästa år presenteras vinnaren, som består av både författaren och inläsaren av ljudboken.

En av jurymedlemmarna är Anna Blindchick Bergholtz, föreläsare, och journalist.

– Jag sitter med i juryn för att ljudboken har spelat en jättestor roll för mig som synskadad. Det är ett helt annat sätt att läsa en bok på, som är spännande och intressant för alla. Det är viktigt att ljudboken uppmärksammas och får en ännu starkare roll på bokmarknaden, säger hon.

För mer information kontakta:
Iris projektledare för ljudbokspriset, Eva Vallin, 08-39 91 30
Informationschef Annika Collin 08-39 91 38, 070-592 06 96