Iris Hjälpmedel AB

Iris och Peter Stormare instiftar Ljudbokspris

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 09:33 CEST

Nytt pris ska främja utgivningen av ljudböcker
Iris och Peter Stormare instiftar Ljudbokspris

På Bok- och Biblioteksmässan den 25 september kommer Ljudbokspriset att
lanseras. Initiativtagare är Iris, synskaderörelsens bolagsgrupp. Instiftare är
skådespelaren Peter Stormare.

- Syftet med priset är att främja ljudbokens utveckling och göra den mer tillgänglig för alla. En läsrörelse skapades för över femtio år sedan när synskadade hade ett behov att ta del av litteraturen. Nu är ljudboken väl spridd och är uppskattad av många fler. Den första ljudboken lästes in på Iris, vilket gör att det är en självklarhet att det är vi som instiftar och delar ut priset. Det är en viktig utveckling som ljudböckernas framväxt bär med sig; att den muntliga berättartraditionen från förr förs vidare, säger Marlene Terkowsky, koncernchef Irisgruppen.

Instiftare av priset är skådespelaren Peter Stormare.
- Ljudboken har gjort litteraturen tillgänglig för så många fler, inte bara synskadade utan också dyslektiker och människor som tycker att det är svårt eller jobbigt att läsa en bok. Min mamma som är 80 år har börjat "läsa" böcker igen sedan ljudboken blev populär och lättillgänglig, säger Peter Stormare.

- Dessutom kan man läsa en ljudbok vid tillfällen och på platser där det inte fungerar med en vanlig bok; som när jag sitter på motionscykeln, joggar, kör bil och så vidare. Som skådespelare är dessutom rösten väldigt viktig för mig och jag tycker att en riktigt bra uppläsare ger en extra dimension till en redan bra bok, säger Peter Stormare.

Iris startade produktionen av ljudböcker redan i mitten av 1980-talet och räknas som ljudbokens pionjär. Idag utgörs en stor del av ljudbokskonsumenterna av seende och försäljningen av ljudböcker, och framförallt nedladdningsbara ljudböcker, har växt enormt de senaste åren. Antalet sålda volymer under 2007 var 939 000. Istället för att läsa sin bok på kammaren väljer alltså fler att lyssna på en ljudbok när de kör bil, på bussen eller när man är och tränar. Och branschen har svarat på intresset; förra året ökade antalet nya titlar med 169 till sammanlagt 433 titlar.

Iris ljudbokspris går till den ljudbok som förmedlar bästa upplevelse baserat på tolkning och berättelse. En nomineringsjury väljer ut sju ljudböcker som tar sig till finalen där en vinnarjury tar vid. Lagom till Bok- och biblioteksmässan nästa år presenteras vinnaren, som består av både författaren och inläsaren av ljudboken.

Ljudbokspriset lanseras på scenen i F-hallen, plan 2, torsdagen den 25 september kl 13.00. Bokmässan pågår den 25 - 28 september på Svenska Mässan i Göteborg.

För mer information kontakta:
Iris projektledare för ljudbokspriset, Eva Vallin, 08-39 91 30
Informationschef Annika Collin 08-39 91 38, 070-592 06 96
Pressbilder för fri publicering finns att hämta på www.iris.se/pressrum