Science Park Halmstad AB

Irländska IWEA köper utbildning av svenskt företag

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 06:00 CEST

Utbildningsföretaget Ecopower Academy är ett oberoende utbildningsföretag inom förnybar energi, med 100 % fokus på Vindkraft. Företaget genomför egna konferenser och kurser i 8 Europeiska länder och har haft deltagare från 18 olika länder från 4 kontinenter. Efter 6 genomförda utbildningar inom kontraktsförhandling vid köp av turbiner fick Irländska IWEA upp ögonen för utbildningsföretagets utbud och köpte därefter in utbildningen ”Contract Negotiations with Turbine Manufacturers” för att kunna erbjuda den till vindkraftsaktörerna på Irland.

IWEA är den nationella branschföreningen för vindkraftsindustrin i Irland. De arbetar för att främja vindkraft i Irland bl.a. genom att ta fram och genomföra utbildningar samt öka medvetenheten om vikten av att använda hållbara energisystem i Irland för att bidra till en renare miljö.

Utbildningen kommer att äga rum i Dublin under oktober och kommer innehålla en juridisk introduktion som är skräddarsydd för personer utan juridiska kunskaper men med kunskaper från vindkraftsindustrin. Ett antal avtalsfrågor som är gemensamma för de flesta processer vid turbin-upphandlingar kommer belysas.

Kelly Dallas, O&M chef Renewables, Bord Gáis Energi har gått utbildningen som IWEA nu har köpt in och på frågan vad han tycker om utbildningen säger han:
- Utbildningen gjorde så att vår organisation såg över hur vi förhandlade både TSA och O&M-kontrakt. Vidare så fick vi kunskap i riskansvar och både utvecklares och OEMs ansvar förtydligades. En bonus var att vi även lärde oss förstå kommersiella och tekniska marknadserbjudanden från de mer utvecklade europeiska marknaderna - detta fick vår organisation att göra bättre upphandlingar som gav mer vinst.

För mer information:
Mårten Nilson, VD Ecopower Academy
Tfn. 0760-217177
Mail. marten@ecopoweracademy.com

Ecopower Academy är ett oberoende utbildningsföretag inom förnybar energi, med 100 % fokus på Vindkraft. Företaget håller idag i konferenser och kurser i 8 Europeiska länder.