Destination Kalmar

​Ironman Kalmar utsett till Årets evenemang på konferensen Sport & Pengar

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2017 20:02 CET

Idag fick Ironman Kalmar ta emot pris som Årets evenemang vid konferensen Sport & Pengar i Stockholm.

– Vi är väldigt glada över att ha vunnit denna utmärkelsen bland övriga fantastiska event och det är roligt att vara en del av idrottsrörelsen i Sverige.
– Återigen visar vi att Ironman Kalmar är ett event som sätter Kalmar och Öland på kartan med vår unika atmosfär kring eventet. Vi delar detta pris med våra fantastiska team leaders och funktionärer, men även med invånare och företag i Kalmar och på Öland. Det är vi tillsammans som skapar Ironman Kalmar under en vecka i augusti. Vi ser mycket fram emot att göra det igen i augusti 2018, säger Henrik Brovell, Race Director, Ironman Kalmar.

Konferensen Sport & Pengar vänder sig till beslutsfattare i den skandinaviska sportindustrin och under dagen delades priser ut i fem kategorier: Årets evenemang, Årets förbund, Årets klubb, Årets kommun och Årets sponsor.

Ironman Kalmar var en av åtta nominerade i kategorin Årets evenemang. De andra var: Match Cup Sweden i Marstrand, Handbolls-EM, SM-Veckan i Norrköping, Swedish Open i Båstad, Nordea Masters Bro Hof, Vasaloppet och Ski World Cup i Stockholm.

Ironman Kalmar lockar varje år ca 2 700 triathleter från ett femtiotal länder. Evenemanget har blivit en riktig folkfest med stor publik längs hela banan. Nästa år äger Ironman Kalmar rum den 18 augusti 2018. Samma vecka hålls även kortdistanstävlingen Kalmar Mini Tri och barnloppet Ironkids. Den 1-2 september är Kalmar dessutom värd för FISU World University Triathlon Championship, d.v.s. Student-VM i Triathlon.

För mer information, kontakta:
Henrik Brovell, Race Director, Ironman Kalmar
Tel: 0709-28 02 86, henrik.brovell@ironman.com

Johan Göransson, projektledare Idrottsturism, Destination Kalmar
Tel: 0725-451677, johan.goransson@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.