Isak Strand vs. TOE

Isak Strand vs TOE skriver distributionsavtal med Sony Music

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2012 18:44 CET

Med ett nytt album på gång som det viskats om under en längre tid är det nu klart att stockholmsindiebandet Isak Strand vs TOE kommer att distribuera sin nya skiva genom Sony Music.

Bandet är ett lysande exempel på hur sociala medier och Spotify kan hjälpa relativt okända band att ta sig ut i landet för att spela och hitta sin publik. Det är just det som de har fokuserat på. ”- Under de senaste tre åren har vi bara spelat, spelat, spelat, i Sverige och Europa”, säger Isak Strand. Han fortsätter och säger, ”att folk i Tyskland som aldrig sett oss live kan sjunga med i ens låtar känns helt overkligt, och det visar samtidigt att musik kan spridas med vinden så länge folk tycker om det”.

Albumet Theory of Everything, spelades in under våren i Malmö tillsammans med producenten och soulikonen Magnus Tingsek. Den lovar allt från episka ballader till gungande reggae. ”- Det här med genre har alltid varit svårt för oss, vi spelar det vi tycker är bra”, säger Isak Strand.

Skinny Boy Records är skivbolaget som under åren släppt bandets musik men nu kände alla inblandade i projektet att målet var att ta detta album till högre höjder. ”- Att få möjligheten att ge ut den här skivan tillsammans med Sony är ett steg i rätt riktning för vår verksamhet och kommer förhoppningsvis ge skivan det lyft den förtjänar, säger Marcus Lindberg på Skinny Boy Records.”

Helen McLaughlin på Sony Music: "Vi är väldigt glada att Isak Stand valt att ingå ett samarbetsavtal med oss på Sony. Det är ett band som via hårt arbete, mycket turnerande och en härlig do it yourself anda byggt upp en imponerande fanskara alldeles själva och vi ser fram emot att hjälpa dem fortsätta och utvidga detta"

Vissa lyckliga fick höra hela skivan tidigare i höstas då bandet gjorde två smygpremiärer på Nalen i Stockholm och Babel i Malmö.

Albumet släpps den 15 februari och första singeln, Waiting for you, släpps på Spotify redan den 7 december.