Isconova

Isconova inleder samarbete med Virbac

Pressmeddelande   •   Jul 25, 2012 10:35 CEST

I ett första steg kommer Isconovas adjuvans Matrix-M™ användas för utveckling och förbättring av vacciner för den globala veterinärmarknaden. De första produkter som utvecklas är vacciner baserade på Matrix-M™ för hund mot vissa infektionssjukdomar. Isconova erhåller engångsbetalningar och royalty på Virbacs framtida försäljning av dessa vacciner.

”Vi är glada att Virbac väljer att använda Matrix-M™ i dessa nya vacciner. Detta är en ytterligare bekräftelse på att Isconova har en av de mest lovande adjuvanserna för att förbättra framtidens vacciner inom såväl veterinär- som humanmedicin”, säger Sven Andréasson VD för Isconova.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sven Andreasson, VD Isconova
Tel: 0701-60 60 60, e-post: sven.andreasson@isconova.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Isconova
Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2005. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix -M™. Isconovas samarbetar med bland annat Crucell/J&J, Pfizer, Merck & Co., Jenner Institute och Genocea. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Isconova är listat på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO). Pareto Öhman AB är bolagets Certified Adviser.
www.isconova.se

Om Matrix-M™
Matrix-M™ är Isconovas patenterade adjuvansprodukt för användning i human- och veterinärvacciner, antikroppsproduktion och immunologisk forskning.

Om adjuvans
Adjuvans förbättrar effekten av ett vaccin eller läkemedel med bibehållen säkerhet. Adjuvans ökar vaccinets förmåga att bilda antikroppar och inducerar ett cellulärt svar som är viktigt för moderna vacciner.

Om Virbac
Virbac är ett globalt läkemedelsföretag med verksamhet uteslutande inom djurhälsa. Virbac är verksamma inom forskning, utveckling, tillverkning och distribution av veterinärmedicinska produkter. Virbacs huvudkontor ligger i Carros, Frankrike.

Om Isconova
Isconova AB är ett Uppsalabaserat forsknings- och utvecklingsföretag med en patenterad teknologi som förbättrar vacciners effekt och varaktighet. Isconova utvecklar vacciner tillsammans med partners inom veterinär- och humanmarknaderna, och har sedan 2005 produktion och försäljning av vaccinsystem på veterinärmarknaden.
www.isconova.com