Isconova

Isconovas Matrix M™ utvalt för kliniska studier

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 12:43 CEST

Isconovas adjuvansprodukt Matrix M™ har valts ut av schweiziska biotech-företaget Evolva Holding SA (”Evolva”) som en av tre immunstimulerande substanser för användning i kommande kliniska studier. Produktens egenskaper har gjort den aktuell för användning i kampen mot bioterrorism.

Isconovas Matrix M™ som bland annat används i vacciner stimulerar immunförsvaret och ökar därmed människans förmåga att stå emot infektionssjukdomar. Evolvas studie, som finansieras av amerikanska Defense Threat Reduction Agency (”DTRA”), har som syfte att utveckla terapeutiska substanser med hög verkningsgrad mot oidentifierade mikroorganismer som kan komma att användas i biologisk krigsföring eller bioterrorism.

”Vi är glada över att ha blivit utvalda för den här studien. Det är ett kvitto på att vår teknologiplattform håller högsta klass. Matrix M™ är en mycket lovande produkt med fördelaktiga egenskaper och vi ser fram emot studiens resultat”, kommenterar Isconovas VD Lena Söderström.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Söderström, VD Isconova

Tel 070-816 39 12, e-post: lena.soderstrom@isconova.com

Om Isconova

Isconova AB är ett Uppsalabaserat forsknings- och utvecklingsföretag med en patenterad teknologi som förbättrar vacciners effekt och varaktighet. Isconova utvecklar vacciner tillsammans med partners inom veterinär- och humanmarknaderna, och har sedan 2005 produktion och försäljning av vaccinsystem på veterinärmarknaden. www.isconova.com

Om Matrix M™

Matrix M™ är Isconovas patenterade adjuvansprodukt för användning i vacciner för människor och vissa djurarter, antikroppsproduktion och immunologisk forskning.

Om adjuvans

Adjuvanser är ämnen som förbättrar vacciners effekt och verkningstid.

Om Evolva Holding SA

Evolva är ett schweiziskt, innovativt bolag, verksamt inom syntetisk biologi med en stark forskningsplattform. www.evolva.com

Om DTRA

DTRA är det amerikanska försvarets organ för att bemöta biologiska, kemiska, nukleära och radiologiska massförstörelsevapen.  www.dtra.mil