Stiftelsen Skansen

Isen brinner med glömskans eld

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2012 09:04 CET

Midvintersolståndet är en magisk dag sen urminnes tider och på Skansen firas den med is och eld på Bollnästorget lördag den 22 dec. Isskulptören Tjåsa Gusfors, Teater Slava och kompositören Klas Backman står bakom en eldgnistrande dag. Önskan och glömskans eld brinner för alla som vill se fram mot något nytt 2013 eller lämna något bakom sig för gott. En nuorssjo - nying - är en stockeld som brinner länge och värmer bra i vintervädret. På torget blir det också försäljning av mat, värmande drycker, brända mandlar, skinn och mycket annat.

kl 10-16.30 Isskulptering
Här får man pröva på enklare skulptering i isblocken som kommer ända från Jukkasjärvi. Under dagen blir det också eldskulpturer, kör och stämsång.

kl 12, 14, 16 Isen brinner!
En magisk och gnistrande föreställning med eldakrobater, slagverkare och kör. Varje föreställning är ca 15 min och avslutas med Glömskans och önskans eld.

Glömskan och önskans eld
Elden brinner för den som vill lämna något bakom sig eller önskar att något speciellt ska hända under nästa år. Skriv ned det på en papperslapp och lägg den i Glömskans och önskans eld.

Önskans eld för barnen
Låt barnen vara med och kasta en önskan i elden inför nästa år.

Ingen julmarknad, bara julstämning
Helgen 22 - 23 december är det ingen julmarknad men det är öppet i de julpyntade husen och gårdarna, konserter i Seglora kyrka och Skansenbutikerna i Logen och vid huvudingången har öppet.

Isen brinner! är ett arrangemang i samarbete med isskulptören Tjåsa Gusfors från Ice Art and Event, Klas Backman med Backman Produktion AB som står för komposition, arrangemang och slagverk, Why Production som står för eld, koreografi och dans, Teater Slava som framträder med sång, eld, blås,  Skansens byggnadsavdelning som håller elden levande med en nuorssjo och Fortum.