TD Light

Iskallt uppdrag för LED belysningen från TD Light

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 15:40 CET

TD Light tar steget in i en ny bransch – kylsegmentet. Här ger LED-belysning besparingar i flera led.

Många kyl- och frysrum är utrustade med vanliga lysrör, vilket innebär ett antal oönskade effekter:

-            Ljuset står tänt dygnet runt eftersom traditionella lysrör tar lång tid att tända i kyla.

-           Hög värmeutveckling. Elförbrukningen skjuter i höjden när värmen måste kylas bort.

-           Täta lysrörsbyten – en kostsam och besvärlig historia.

Företaget Kvalitetskött, som ligger i Slakthusområdet söder om Stockholm, har levererat och paketerat svenskt kött sedan 1970. Deras produktionsyta är 2500 kvm och de har flera kyl- och frysrum.

För några veckor sedan installerades StingyLight med närvarostyrning i ett av deras kylrum.
– När dörren till kylrummet öppnas tänds LED-belysningen och släcks sedan efter 5 minuter. Mer tid än så tillbringar man aldrig i kylrummet, berättar Niklas Törnqvist, produktionschef på Kvalitetskött.

Tidigare var lyset i kylrummen tänt under hela arbetsdagen, från 4.30-tiden på morgonen till kl. 22, minst 17 timmar per dygn. StingyLight kan tändas och släckas obegränsat antal gånger utan att ta skada, vilket reducerar brinntiden till mellan 1 och 2 timmar. Elförbrukningen är dessutom 60 procent lägre än för vanliga lysrör.

Niklas Törnqvist arbetar nu för att hela produktionsytan ska utrustas med StingyLight:

– Det är dags att göra något åt belysningen här. Vi inser ju vilka enorma besparingar vi kan göra med StingyLight LED-lysrör och närvarostyrning. Det ska bli väldigt intressant att se de första mätningarna, säger Niklas Törnqvist.

Mårten Dahlstedt, försäljningschef på TD Light, tror att kylsegmentet blir en stor marknad för företaget:

– Om vi tittar bara på Slakthusområdet här i Stockholm, så finns ett femtiotal företag som har betydande kylutrymmen.

Tillsammans skulle de kunna spara flera miljoner kWh per år på att installera StingyLight, säger han