Piratpartiet

Isländska Piratpartiet når 12.8% i opinionsmätningar

Pressmeddelande   •  Feb 18, 2015 05:10 CET

Det isländska Piratpartiet fortsätter att stiga i opinionsmätningarna. Efter att partiet valdes in i det nationella parlamentet 2013 har de ökat stadigt i mätningarna, och i senaste Capacent Gallup-mätningen ligger de nu på 11.7%. I MMRs mätning ligger Piratpartiet på 12.8%.

- Det är fantastiskt att se Piratpartiet stiga i den isländska opinion, säger Mattias Bjärnemalm, svenska Piratpartiets utrikespolitiska talesperson. Det visar att det finns en stor potential för vår politik, och att den är mer aktuell nu än någonsin.

Piratpartiet grundades i Sverige 2006, men har sedan dess spridits över Europa och världen. Partiet har varit representerat i EU-parlamentet sedan 2009, först med svenska representanter och sedan valet 2014 med tysken Julia Reda. Piratpartiet har nu valts in i olika kommuner, län och delstater runtom Europa, medan det isländska partiet sedan 2013 är representerat i det nationella parlamentet.

Mattias Bjärnemalm, utrikespolitisk talesperson för Piratpartiet
mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.