Skogsforum Media AB

Islänning vann första tävlingen i frisbee med motorsåg

Pressmeddelande   •  Jun 15, 2017 13:28 CEST

På årets ElmiaWood-mässa lanserades en helt ny sport. Motorsågs-Frisbee eller ”Lumberjack Frisbee” som arrangören kallade den nya tävlingen. Det hela går ut på att skjuta iväg en trätrissa så långt man kan med hjälp av en motorsåg. Längst vinner.

Fredrik Reuter, som driver skogssajterna skogsforum.se och forestry.com, kom på iden när han körde röjsåg i familjens skog.

- Ibland lyckades man skjuta iväg en liten avsågad trädstump med hjälp av röjklingan och någon gång tog det olyckligt på smalbenen, säger Fredrik. Någonstans där uppstod tanken om att utveckla till en grej eller rent av ett tävlingsmoment.

Motorsågskast med träfrisbee

Efter lite svetsande och knåpande var själva kastriggen klar. I Skogsforums Elmiamonter blev den tillsammans med en trimmad motorsåg och kapade trissor en komplett tävlingsutrustning. Tillsammans med några kluriga forummedlemmar justerades filning och vinklar på kedjan för att få så bra kast som möjligt. Sen var det kö till motorsågsfrisbeen från första mässdagen så snart sågen var i gång. Kastbanan hade skyltar som angav längden upp till 35 meter. Det såg länge ut att räcka mer än väl. Ända tills Islands enda skördarförare äntrade tävlingsbanan.

Isländska vinnarskallar

Oskar Grönholm från Island lyckades skjuta iväg en trätrissa hela 38 meter och det rekordet stod sig hela mässan ut. Tvåa blev Oskars pappa Einar Oskarsson som bara hamnade någon meter efter. Det är uppenbarligen inte bara i fotboll som islänningarna är framgångsrika.

Dagen efter mässan träffade Skogsforum pristagaren utanför Husqvarnas industrimuseum i Huskvarna för överlämnande av Världens första pris i motorsågsfrisbee. En motorsåg naturligtvis. Den lycklige vinnaren berättade lite mer om sitt jobb som Islands ende skördarförare bakom spakarna på sin Gremo.

-Det finns ett växande skogsbruk på Island. Återbeskogningsprogrammen ger numera mycket bra resultat efter att man lärt sig vilka trädslag och provinienser som ska användas, säger Oskar. Oskars pappa arbetar till vardags i det isländska statsskogsbruket och han säger att skogen nu växer så pass mycket så att det finns utrymme för en skördare utan att ön återigen blir avskogad.

Islänningen Oskar Grönros blev vinnare i världspremiären av motorsågsfrisbee. Här med förstapriset framför Husqvarnas fabriksmuseum. Oskar kör Islands enda skogsskördare till vardags och hans pappa Einar Oskarsson (th) arbetar inom det isländska statsskogsbruket.

Fakta motorsågsfrisbee

-Sporten kräver en speciell kastrigg för säkerhet och jämförbara förutsättningar

-Målet är att med hjälp av motorsåg skjuta en 15-20 cm stor trätrissa så långt man kan

-Motorsågskedjan specialfilas för att ge så långa kast som möjligt