Föreningen för Demokrati i Iran

Islamiska republiken utbreddar sitt spionagenätverk

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 20:22 CEST

Ardavan Khoshnood, Ordförande
ardavan@setiz.se

Datum: 2009-04-23
Nr: 01

Mellan den 23-24 april har islamiska republikens ambassad i Sverige hyrt lokaler på Katrinelunds Folkets Hus i Malmö för att enligt deras utsaga hjälpa iranierna med konsulära ärenden. För den iranska oppositionen är det dock tydligt att islamiska republiken försöker utbredda sitt spionagenätverk i Sverige och få större kontroll över oppositionen.

Ardavan Khoshnood, ordförande för Föreningen för Demokrati i Iran säger:

"Den iranska oppositionen i exil blir alltmer aktiv och synlig, inte minst här i Sverige syns oppositionen utomordentligt bra. Att detta skapar problem och rädsla för den islamiska regimen är det ingen tvekan i. De så kallade konsulära uppgifter som ambassaden säger sig vilja utföra först i Göteborg och nu i Malmö är en täckmantel för att utöka sitt spionagenätverk. Den islamiska republikens ambassad i Sverige är ökänd för sin flyktningsspionage."

De senaste årens spionageskandaler i Sverige, som orsakade att flera av den islamiska regimens diplomater utvisades tillbaka till Iran, har varit ett stort slag mot den islamiska regimen. Skandalerna blev så utbredda att dåvarande ambassadören, Hassan Ghashghavi, lämnade Sverige långt innan hans mandatperiod tog slut. Den nya ambassadören, Rasoul Eslami, försöker nu sprida skräck bland iranierna med dessa metoder.

Förutom att fördöma de ansvariga för Katrinelunds Folketshus för att ha hyrt ut sina lokaler till en regim som stenar kvinnor till döds och hotar andra länder med utplåning, kräver vi i Föreningen för Demokrati i Iran att Sverige tar sitt ansvar och markerar klart och tydligt vad gäller den islamiska regimens spionage i Sverige. Det är på hög tid att stänga den islamiska regimens ambassad i Stockholm.