Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

ISPORTEN - mer än underhållning

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 13:46 CET

Med den fjärde och avslutande delen av omtyckta Isportenserien har det isande spännande äventyret om Johanna och Mads utvecklats till ett ifrågasättande av krig och konflikt, av hierarkier och historiska arv.
"Jag tycker om böcker som berättar något mer än en spännande story. När det som här väcks tankar om olikheters betydelse och om konflikters ursprung" säger förläggare Karin Salmson och lägger till: "Och självklart gillar jag att det finns en tydlig genuskoll genom hela boken. I allt från hur egenskaper fördelas, hur man får sitt yrke eller vem som gör vad och hur."

"Både Johanna och Mads är starka individer, fast på olika sätt. Karaktärerna är som delar av mig själv. Personligheterna finns inom mig, men sedan utvecklas de efter hand och får eget liv",  förklarar författaren Jonna Berggren. "Det som är så fantastiskt med fantasy är att den värld jag hittar på har de normer jag bestämmer och jag slipper förhålla mig till det som är normbildande i verkligheten"

Samtidigt som Isporten del 4: Flygarnas kamp kommer ut släpps även del 1 i en reviderad upplaga. Isporten del 4: Väktaren och stenarna har också fått ett nytt omslag, även det tecknat av Maria Sandberg.

Isporten del 4: Flygarnas kamp
Författare: Jonna Berggren
För recensionsexemplar, bilder och information -
kontakta Karin Salmson på 0733 38 24 27, eller karin@olika.nu

pst! Du vet väl att OLIKA bara producerar klimatklokt i vår geografiska närhet och på FSC-märkt papper?

Följ oss på facebook så missar du inget viktigt!

OLIKA förlag ger ut böcker som speglar samtidens mångfald i sätt att leva och sätt att vara. Våra böcker motverkar stereotypa föreställningar om sådant som kön, etnicitet och funktionsnedsättningar genom att självklart och likvärdig spegla olikheter. Vi arbetar efter devisen OLIKA barn LIKA värde. OLIKA väljer dessutom att bara ge ut miljömärkt och trycker i vår geografiska närhet. Sedan starten 2007 har vi gett ut över 50 titlar i inbundet format och vårt egna bilderpocketformat. OLIKA drivs av Karin Salmson och Marie Tomicic.

böcker ut & in
ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter