Svensk Israel-Information

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 20:01 CET

MEDICINSKA FRAMSTEG

Israeler lever längre och är friskare än många andra

I en rapport som publicerats av OECD den 23 november 2011 utmärker sig det unga landet Israel för en väsentlig minskning av barndödlighet och högre överlevnadstid efter cancer trots att offentliga och allmänna hälsovårdskostnader hör till de lägsta i världen. Man noterar även en avsevärd förbättring av behandlingen av kroniska sjukdomar. Mindre bra är behandlingen av astma och lungsjukdomar.

Israel har en av de längsta livslängdsförväntningar i världen, 81,6 år (2009), överträffad av Japan som ligger högst med 83 år. Kvinnor i israel lever i snitt i 83,5 år, män i 79,7 år. Till detta bidrar den låga spädbarnsdödligheten på 3,8 för 1000 födslar jämfört med OECD-genomsnittet 4,4. (Jmfr Jordanien 16,4 och Egyptens 25,2 enligt CIA Fact book). Bra värden noteras i rapporten även för överlevnaden efter en hjärtattack eller stroke, överlevnaden efter cancer, exempelvis 86 % för bröstcancer, bättre resultat av behandlingen av diabetes. Ynet News 24 november 2011. Hela den omfattande rapporten på http://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-2011_health_glance-2011-en

Ett vaccin som kan hämma cancer

Just nu testas ett vaccin mot multipel myelom vid Hadassah University Medical Center i Jerusalem. Det kallas ImMucin och har utvecklas av Vaxil BioTherapeutics Ltd. i Nes Ziona. Vaccinet ska reaktivera kroppens egna T-celler som inaktiverats av cancercellerna och därmed hålla cancern i schack. ImMucin är ett syntetiskt biologiskt ämne som baseras på en drogplattform kallat Vaxhit som tillverkaren säger kan skräddarsys efter den cancer man vill påverka. Nittio procent av alla cancertyper men även infektioner som t ex tuberkulos, ska kunna påverkas. Det kan ta upp till sex år att få ut vaccinet på marknaden men när så sker hoppas man kunna tackla både bröstcancer och prostatacancer. Forskaren bakom ImMucin är företagets grundare Dr. Lior Carmon, ursprungligen immunolog vid Weizmanninstitutet. Vaxil startades 2006, har en personal på fem personer och kommer inom kort att fusioneras med ett israeliskt börsnoterat företag Sheldonco. Israel21c 6 november 2011. Vetenskapliga artiklar på http://www.researchgate.net/researcher/34727020_Lior_Carmon

Lovande immunterapi av diabetes typ 1 med nytt preparat

Företaget Andromeda Biotech Ltd. i Yavne, Israel, har publicerat lovande resultat vid omfattande fas 3 studier med sitt preparat DiaPep277 för behandling av nyupptäckt diabetes typ 1 hos barn. Preparatet hindrar tydligen förstöringen av insulinproduktionen i pankreas och är därmed ett botemedel mot sjukdomen om jag tolkar publikationerna rätt. Nu ska man inleda en ytterligare utvärdering med 450 patienter på 120 kliniker i hela världen under 2012. Distributionsrätten när preparatet väl har godkänts av FDA har getts till Teva Pharmaceutical. Mer på http://www.andromedabio.com

Enzymbrist orsakar artros

Dr Mona Dvir-Ginzberg vid laboratoriet för forskning på broskets biologi vid Hebreiska universitetets institution för dentalmedicin och hennes grupp har upptäckt betydelsen av ett enzym, SirT1, som spelar en roll för reglering av brosk i leder. Minskningen i detta enzym genom sjukdom och ålder framkallar exempelvis artros (även kallad osteoartrit).

Denna upptäckt banar väg dels för läkemedel som återställer eller bibehåller produktionen av enzymet och därmed brosket i lederna, dels för testmetoder att mäta graden av nedbrytning av brosket. Lovande nyheter för oss som lider av onda fot- knä- och höftleder. News Release från Hebreiska universitetet 23 november 2011.

Källa: Svensk-Israeliska Handelskammaren cirkulär nr 6, www.svenskisraeliska.com

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.