Svensk Israel-Information

Israelisk djurflottilj på väg mot Istanbul

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 18:44 CEST

Israelisk djurflottilla på väg mot Istanbul
Elefanten Gaby vägde 45 kilo när han föddes i den bibliska djurparken i Jerusalem år 2005. I början av oktober transporterades han till Haifa för att fortsätta resan per båt till Istanbul och därifrån till Gaziantep Zoo i sydöstra Anatolien, Turkiets största zoo.
Förutom Gaby skickas ytterligare två elefanter, zebror, en flodhäst och ett antal lemurer.
Sändningen är en vänskapsgest mellan de båda djurparkerna.
-Detta har inget med politik att göra, säger Shmulik Yedvad från den bibliska djurparken i Jerusalem. Vi vill att de ska vara på ett bra ställe och samarbetar för djurens bästa.

Israelonline, Ynet news 10 oktober 2010.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.