Barista Fair Trade Coffee

IT-entreprenörer går in i etisk kaffekedja

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 07:50 CEST

Hampus Jakobsson, Per Grimberg och Carl Silbersky går in i Barista Fair Trade Coffee via en nyemission. Hampus och Per är två av grundarna till TAT, som nyligen köptes av Research In Motion (Blackberry) och Carl var tills nyligen VD för Polar Rose som köptes av Apple. Samtliga tre tillför kunskap och engagemang i ägarkretsen om nu totalt 24 delägare. Utöver de tre grundarna Maria Andersson, Nina Forsberg och Björn Almér, finns bland ägarna exempelvis Jonny Olsson – VD Tetra Pak Nordic, Håkan Roos – Procurator och Almi-Invest.

- Ekoreko växer snabbt samtidigt som marknaden för "branded coffee shops" är i stark tillväxt, säger Björn Almér, VD Barista Fair Trade Coffee. - England som alltid varit några år före Sverige växte med 13% under 2010 medan "vanlig" retail bara växte 2,5% (källa: FoodService Europe 2/2011). Sverige har bara en tiondel så många coffee shops per invånare (en per 43.000 inv) och har stor potential. I England är "etik" nu den stora trenden och det väntas att aktörer även i Sverige kommer försöka positionera sig som allt grönare och "godare".

Barista är ett exempel på socialt entreprenörskap som vuxit snabbt. Allt som går är både Fairtrade och ekologiskt och varje gång ett Stammiskort används skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien. Över 500 barn går dagligen i skolan tack vare bolagets stammisar. Barista har även en styrelseplats i Svenska FN-fonden. Barista har bytt alla plastmuggar till muggar av majsstärkelse, sina servetter till 100% returfiber och har lanserat världens första komposterbara kort gjort av trä och majs.

- Barista är ensamma om att alltid ha serverat 100% Fairtrade kaffe, men vi är övertygade det blir en hygienfaktor på sikt, säger Björn. - Det ultimata målet är att kunna släppa vår tagline "Fair Trade Coffee" för att alla har det. Idag är bara 2% av världens kaffe Fairtrade och bara hälften av det är dessutom ekologiskt. Men det ökar snabbt. Konsumenten har insett plånbokens makt: Trade - not aid!

Närmast öppnar Barista sin sjätte Malmöenhet den 17:e augusti på Mobilia. I december öppnar enhetens flagship på Stockholm Central.

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens först etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 15 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN (Barista har en styrelseplats i Svenska FN-fonden). Över 500 barn får dagligen skolmat och t.o.m. 19/6 2011 har Barista hunnit skänka 312.476 måltider.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja med över 17.000 coffee shops skulle snart alla barn i Afrika kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen:
Det är konsumenten som bestämmer!
- Godare kaffe, godare värld, en kopp i taget...