Ehrenberg Kommunikation

Italien populärt resmål för svenskar

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 10:41 CET

Inför 2010 har semesterhusförmedlaren Novasol fördubblat antalet semesterhus i Italien. Bland utbudet om cirka 2 500 objekt finns boende i alla dess former, från det mysiga lilla huset på 35 kvadratmeter till det lyxiga 1600-talspalatset på 800 kvadratmeter. Utifrån semesterförmedlarens bokningsstatistik ser man en uppåtgående trend att semestra även i övriga Europa.

Italien är en populär semesterdestination bland kunderna hos Europas största semesterhusförmedlare. I det omfattande utbudet finns cirka 2 500 semesterhus, villor och lägenheter med vardaglig standard till lyxiga miljöer samt stora hus som lämpar sig för flera familjer eller andra stora grupper. Objekten är geografiskt spridda över hela Italien, såväl på landsbygden som i städer som exempelvis Venedig, Pisa, Florens och Rom.

- Vi har sett ett ökat intresset för Italien inför 2010 då antalet bokningar har ökat med 38 procent jämfört med samma period i fjol. För att kunna tillgodose efterfrågan har vi fördubblat antalet semesterhus på denna marknad. Nytt för 2010 är att det finns möjlighet att beställa en separat katalog över utbudet i Italien, säger Linda Gullman, Sverigechef för Novasol.

Det var framförallt Toscana, med nästan hälften av bokningarna i Italien, som lockade Novasols kunder under 2009. Där är det främst områdena runt och i Pisa, Florens och Arezzo som dominerar bland svenskarna. På andra plats kommer Sicilien.

- Bokningsframgången inför 2010 handlar inte enbart om Italien, utan i de flesta länder ser vi en uppåtgående trend. I dagsläget har antalet bokningar inför 2010 ökat med 12 procent jämfört med samma period förra året, säger Linda Gullman.

Kontaktuppgifter
För ytterligare information se www.novasol.se eller kontakta Linda Gullman, Sverigechef för Novasol, telefon 031-10 58 79, e-post linda.gullman@novasol.com

Högupplösta bilder kan laddas ner från Pressrummet på www.ehrenberg-kommunikation.com eller kontakta Susanne Larsson på EHRENBERG Kommunikation, e-post
s.larsson@ehrenberg-kommunikation.com, telefon 040-661 15 02.

Koncernen Novasol har drygt 29 000 semesterhus i 21 länder. Företaget har ca 400 anställda och har idag egna kontor i Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Berlin, Prag, Stettin, Eindhoven och Siofok. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg. Företaget etablerades 1968. Novasol är idag Europas och Sveriges största semesterhusförmedlare. Novasol är en del av RCI Global Vacation Network – en division i Wyndham Worldwide koncernen som är registrerad på New York börsen.