Scania AB

Italiensk seger i Scanias tävling för unga lastbilsförare

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2003 15:40 CEST

27-årige Michele Sandri från Trento i norra Italien är Europas bästa unga lastbilsförare. Han segrade i finalen av Scanias trafiksäkerhetstävling Young European Truck Driver som på lördagen avgjordes i Södertälje. Tvåa blev Laurens D'Huyvetter från Belgien. Tredjeplatsen togs av finländaren Mika Venäläinen. Totalt har 6 000 unga förare deltagit i tävlingen.

- Gör som jag, kör mjukt och tänk på säkerheten!, var den lycklige vinnarens första kommentar efter segern.

- Som tillverkare är vi angelägna om att de som kör våra produkter utvecklas i sitt yrke. Därför vill Scania stimulera till ett trafiksäkert och miljömedvetet uppförande hos Europa lastbilsförare. Alla ni som deltagit i vår tävling är goda förebilder för gott uppförande i trafiken, sade Kaj Lindgren från Scanias verkställande ledning vid prisutdelningen.

Scanias säkerhetstävling Young European Truck Driver - som genomförts i samarbete med bl a EU-kommissionen, Shell, Michelin och det internationella åkeriförbundet IRU - är Europas största tävling för unga yrkesförare. Sex tusen professionella lastbilsförare födda 1973 eller senare har deltagit.

- Tävlingen har varit en stor framgång, inte minst när det gäller att lyfta fram trafiksäkerhets- och miljöaspekter. Scania har därför beslutat att fortsätta med detta initiativ. Vi genomför en ny upplaga år 2005, säger Kaj Lindgren.

I sin egenskap av titelinnehavare har Michele Sandri redan en plats i finalen av Young European Truck Driver 2005, och övriga 19 deltagare är direktkvalificerade till de nationella finalerna.

Finalen i Södertälje hade en nationell vinnare från vart och ett av EUs 15 länder samt Norge, Schweiz, Polen, Slovakien och Tjeckien. Efter en inledande grundomgång av finalen med olika manöverprov och bränslesnål körning gjorde de sex bästa upp om förstaplatsen inför cirka 4 000 åskådare.

Den slutlige segraren Michele Sandri, som till vardags kör anläggningsbil för åkeriet Dalla Serra Carlo Autotrasporti, var jublande glad efter segern. Men så var också förstapriset en resa till Rio de Janeiro och Scania i Brasilien.

Segraren får tillsammans med tvåan Laurens D'Huyvetter och trean Mika Venäläinen dessutom representera Europas unga lastbilsförare vid Scanias EU-trafiksäkerhetskonferens i Bryssel den 8 oktober. Samtliga 20 finalister inbjuds också in till den internationella lastbilssalongen i Amsterdam den 16 oktober.

Bilder från finalen och ytterligare information om Young European Truck Driver finns på Scanias hemsida: www.scania.com/about/news/Events/yetd_final2003

För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, tel: 08-55 38 56 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto till 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkning sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com