Gert Strand AB

Italienskt kaffe med bittersöt amarettoarom

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2010 16:04 CEST

Amaretto - klicka här för bild - är en av de fyra aromerna för kaffe som nu lanseras under varumärket Aromhuset. De övriga smakerna är choklad, vanilj och hasselnöt. Alla fyra smaker har väldigt tydliga och säregna drag och Amaretto har definitivt den mest genomträngande smaken av de alla fyra.

Amaretto är egentligen en italiensk likör som tillverkas av mandel. Amaro betyder bitter men likören görs på en kombination av bittermandel och sötmandel, ibland tillsätts även lite persika. Dessutom tillsätts stora mängder socker i tillverkningen av Amaretto så även om det finns en svagt bitter underton så är Amaretto till största del en söt smak.

Aromhusets Amaretto är en helt alkoholfri arom och ingen likör, men smaken man så väl förknippar med likören återfinns i aromen. Det är en uppiggande och nästan lite syrlig smak som inte går att ta miste på och för den som gillar mandel är det en riktig hit.

Aromhusets kaffearomer innehåller varken socker eller sötningsämnen och är därmed inte i närheten av att vara sliskiga. De är å andra sidan rika på äkta smak och ger kaffet ett riktigt lyft. De olika smakerna skiljer sig kraftigt från varandra så det finns garanterat en arom för varje smak.

Aromerna är ett fullgott alternativ för den som försöker leva lite mer hälsosamt men ändå tycker om att experimentera med goda smaker och olika kaffedrinkar. De passar lika bra i det vanliga bryggkaffet som i den avancerade kaffedrinken.

Varje liten aromflaska innehåller 30 ml arom och det räcker till 15 koppar kaffe om man doserar enligt rekommendationen. Doseringen går jättesmidigt med den lilla flaskans kapsyl eller medföljande doseringspipett. Två ml arom, eller 2/3 kapsyl, är lagom för att ge fyllig smak åt en normalstor kopp kaffe. Just Amaretto är en väldigt påtaglig smak, så kanske vill man dosera något mindre.

Man kan ha dessa smaskiga aromer även i annat, t.ex. desserter eller mjölkdrinkar. Att de är fria från socker gör att både bantare och diabetiker kan frossa i dem utan obehagliga konsekvenser och saknar man sötma så är det bara att tillsätta lite socker själv – busenkelt!

Aromhuset har sedan tidigare en framgångsrik produktion av bordsvattenaromer, även de helt kalorifria. Företaget bakom framgången är Gert Strand AB och dess grundare Gert Strand låter meddela att man välkomnar nya återförsäljare för dessa innovativa kaffearomer. Strand, som befinner sig i branschen i många år redan, tror att kaffearomerna kommer att bli minst lika populära och omtyckta som aromerna för kolsyrat vatten.

Kaffe har gått från att vara ett självklart men ganska variationslöst inslag i vår vardag till en regelrätt trend med allt vad det innebär av utökat sortiment, accessoarer, tillsatser, utbildningar och till och med tävlingar i konsten att få fram det bästa kaffet. Man intresserar sig för allt från kaffebönornas grovlek, till bryggtid och vilken sorts mjölk som lämpar sig bäst till vilket kaffe. Aromhusets kaffearomer är det senaste tillskottet i kaffevärlden.

Säljaren Thomas Ström påpekar att Gert Strand AB nu söker fler återförsäljare av Aromhusets smakessenser HÄR, som med sin hälsosamma inriktning har revolutionerat marknaden för smaksatta drycker.

Thomas säger också att aromerna redan är omskrivna på nätet på bl.a. på cafekaffe.se, kaffearom.se och kaffeinformationen.se.

För ytterligare information:

Aromerna tillverkas av Aromhuset Gert Strand AB och säljs över hela landet i välsorterade butiker.

Thomas Ström
Epost:  thomas (at) aromhuset.com

Fax 040-18 30 25

www.aromhuset.se

Gert Strand AB är ett innovationsföretag som utvecklar och levererar produkter framför allt till bryggeri och dryckesindustrin, främst utomlands. Många produkter packas också i konsumentpack. Bordsvattenaromerna och kaffearomerna säljs till bryggerier i dunkar och till konsumenter i 30 ml flaskor.