Xylem Sverige

ITT förvärvar Laing GmbH

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 16:21 CEST

WHITE PLAINS, N.Y. - 16 April 2009 - ITT Corporation tillkännagav att man skrivit på ett avtal att förvärva det tyska företaget Laing GmbH. Laing är en ledande, privatägd, tillverkare av energieffektiva cirkulationspumpar avsedda främst för mindre värmesystem. När avtalet trätt i kraft kommer förvärvet att markant bredda ITT's erbjudande och avspegla företagets fortsatta strategiska fokus på att tillgodose den växande marknaden för energieffektiva produkter med låg livscykelkostnad (LCC).

"Att lägga till Laing's energieffektiva cirkulationspumpar till ITT's produktportfölj breddar vårt erbjudande till kunder i VVS-branchen" säger Gretechen McLain, divisionschef för ITT's Fluid and Motion-division. "Genom förvärvet kommer ITT att kunna erbjuda marknaden ett omfattande program av högpresterande "grön" pumpteknologi och produkter som klarar mer krävande energistandarder".

"Att kombinera Laing med ITT's VVS-affär är ett logiskt steg i vår utveckling" tillägger Oliver Laing, verkställande direktör på Laing. "Styrkan i ITT's varumärken och deras fokus på spetsteknologi betyder att vi kommer att få ytterligare tillgång till resurser att utveckla nya, innovativa produkter för våra kunder och expandera vår globala närvaro".

"Laing's energieffektiva A-klassade cirkulationspumpar passar perfekt ihop med våra egna produkter för värme och kylsystem, speciellt med våra varumärken Flygt och Lowara i Europa och Bell & Gosset i Amerika" framhåller Per Björn, Europachef för ITT Water & Wastewater AB.

EU förväntas snart kräva energiklassning av cirkulationspumpar i energibesparande syfte. A-klassade cirkulationspumpar, som bland annat kommer att erbjudas av ITT efter förvärvet av Laing, möjliggör energieffektiva lösningar för fastigheter.

Laing, med huvudkontor i Remseck, Tyskland och verksamheter i Tyskland, Ungern, USA och Japan, har cirka 500 anställda och omsatte 30 miljoner Euro (ca 325 miljoner kronor) 2008. Efter förvärvet kommer Laing att helt integreras i ITT's affärsområde Residential and Commercial Water.

Om ITT Water and Wastewater AB

ITT Water and Wastewater AB är en ledande tillverkare av pumpar för vatten, avlopp, styrsystem och av anläggningar inom vätskehantering. ITT Water & Wastewater Sverigeerbjuder ett komplett sortiment av Flygt produkter för energieffektiva lösningar inom värme/kyla, dränering, renvatten och avlopp.

"Med detta förvärv har ITT Water & Wastewater breddat sortimentet av vvs-pumpar med en komplett produktfamilj A-klassade cirkulationspumpar" säger Karl Sohlberg, Sverigechef.

Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige. ITT Water & Wastewater marknadsför och säljer ledande varumärken som Flygt®, Wedeco®, Leopold® och Sanitaire®.

Om ITT Corporation

ITT Corporation är en världsledande industrikoncern verksam inom: Vatten- och vätskehantering, försvar och säkerhet, samt rörelse- och flödeskontroll. ITT utvecklar lösningar för en bättre miljö i nära samarbete med sina kunder. Huvudkontoret ligger i White Plains, New York, USA och omsatte 11,7 miljarder dollar (98 miljarder kronor) 2008. www.itt.com

EDITORS NOTE: Lowara®, Flygt®, Bell & Gossett®, McDonnell & Miller®, Goulds Pumps® och A-C Fire Pump® är alla registrerade varumärken som ägs av ITT Corporation.

För mer info kontakta:
Sverigechef Karl Sohlberg tel +46 70 522 08 98