TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Ivanhoe föryngrar och tillverkar mer i Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 10:05 CEST

Trikåföretaget Ivanhoe i Gällstad föryngrar. Nu är nästa generation Göthager - Anna 34 år och Anders 37 år – på väg att över det 66 åriga familjeföretaget. Det innebär hemtagning av produktion från Estland, nya högteknologiska stickmaskiner, större fabrikslokal och storsatsning på produktutveckling, markandsföring och export. teko.se har intervjuat Anna Göthager.

Hur genomför ni generationsväxlingen?
– Vi startar upp ett marknads- och försäljningsbolag där Anders och jag går in som majoritetsägare, men där Ivanhoe AB, med bröderna Lars-Erik, Ulf och Göran, äger en del. Ivanhoe AB är produktionsbolaget och det nya bolaget Ivanhoe Support AB ska fokusera på marknad, design och försäljning.

Hur kommer ni att fördela jobbet er emellan?
- Anders kommer att ha huvudansvaret för försäljningen. Han har jobbat i företaget sedan 1996 och har under den tiden byggt ut och utvecklat vår kundbas. Nu kan han fokusera ännu mer på detta. Jag har jobbat här sedan 2006 och kommer att fokusera helt på design och marknadsföring.

Varför har ni flyttat stickmaskiner från Baltikum till Gällstad?
– Det fanns flera skäl till det. Främst för att vi får bättre kontroll över produktionen, kortare ledtider samt miljöaspekter som att det blir färre transporter till och från Estland. Lägg till detta även flexiblare tillverkning. Den ökande kapaciteten i Gällstad kan även utnyttjas till andra projekt tillsammans med exempelvis unga designers eller olika textila utbildningar.

Ivanhoe har flyttat in i nya fabrikslokaler. Varför?
- På grund av flytten av maskiner från Estland så fick vi helt enkelt inte plats i våra gamla lokaler. Nu har vi en väl fungerande produktionsenhet och större fabriksyta.

Vilka produkter är Ivanhoe mest kända för idag?
- Det är våra plagg i filtad ull. Ett material som har en fantastisk funktion, unik känsla och look. Det blev ett stort lyft för oss när vi vågade satsa på färg och mönster i djärva kombinationer.

Säljer ”svensktillverkat” idag?
- Absolut. Efterfrågan ökar hela tiden.

Hur jobbar ni med marknadsföring?
- Tätt ihop med våra återförsäljare, den enskilda beklädnadsfackhandeln och kedjor typ Naturkompaniet, Dormy och PQ. Vi marknadsför oss via kundernas kataloger eller via olika events. Ivanhoe är stora inom golf där samarbetar vi med golfspelaren Carin Koch och hennes golfmärke ”Carin K by Ivanhoe Sweden”.

Ivanhoes främsta styrka?
- Produkterna. Snygga, högkvalitativa med ett unikt utryck och funktion i toppklass. Vi har full koll på den egna produktionen och kan på så vis styra hela ledet från inköp av garner och tillbehör till färdig vara. Produktion i Gällstad. Vi har 66 års erfarenhet och oerhört mycket kunskap inom bolaget.

Var finns tillväxten för Ivanhoe i framtiden?
- Vi ser en stor potential i mer export. Vi har och kommer att lägga fortsatt mycket tid och kraft på detta i framtiden. Just nu satsar vi hårt i Storbritannien tack vare att vi blivit utsedda som leverantör till en golfkedja.

Hur ser försäljningen ut efter två kvartal 2012?
- Orderstocken är ungefär den samma som vid samma period förra året. Det är vi nöjda med.

Ivanhoe, som sysselsätter tolv anställda och omsatte 34 miljoner 2011, är medlem i TEKO.