Ja-sidan jämför äpplen och päron

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2003 14:48 CEST

Ja-sidan påstår i en ny kartläggning att en majoritet av de europeiska vänsterpartierna inom vänstergruppen i EU-parlamentet är för EMU. Detta bygger på att man jämför äpplen och päron, menar vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.

- Vänster för EMU har tagit kontakt med partierna i GUE/NGL gruppen i EU- parlamentet och frågat om de vill gå ur EMU. Ganska få svarar naturligtvis ja, på en sådan fråga. När man precis har bytt valuta med alla de problem det innebär och den gamla valutan därmed försvunnit är det ju ett helt orimligt politiskt krav att kräva utträde. Ja-sidan jämför helt enkelt äpplen och päron, säger Sjöstedt.

- Endast två av de partierna som ingår i GUE/NGL gruppen röstade för Maastrichtfördraget där EMU ingår i de nationella parlamenten. Det är den situationen som är jämförbar med vänsterpartiets i Sverige. Vänstern i EU var generellt sett emot införandet av euron och när den har blivit en realitet fortsätter man att vara mycket kritiska, fortsätter Sjöstedt.

- Egentligen visar ja-sidan genom sin falska matematik på ett tydligt sätt att ett EMU-medlemskap är i princip oåterkalleligt. Det är inte realistiskt att kräva ett utträde ur unionen. Därför gör de som är tveksamma i höstens folkomröstning säkrast i att rösta nej. Även om man kanske kan hitta några få vänsterpartier i EU som är för euron tycker vi att det är viktigare att lyssna på den svenska arbetarklassen. Ja-sidan stöder sig på grekiska vänsterpartier medan vi företräder det stora flertalet LO-medlemmar i eurofrågan, avslutar Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt 070-554 15 21