Sveriges elevråd – SVEA

JA, till Lokal styrelse med elevmajoritet!

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 14:00 CET

Sveriges elevråd – SVEA stöder tillfullo försöksverksamheten med Lokal styrelsen med elevmajoritet! Lokal styrelse med elevmajoritet framstår som dåligt om man ser på elever som ansvarslösa och lata. Men sanningen är den att alla personer, även elever, växer med ansvar. På de skolor som har lokal styrelse med elevmajoritet är nackdelarna få och fördelarna många.

Hur kan man besluta sig för att avskaffa lokal styrelse med elevmajoritet utan att utreda hur väl försöksverksamheten har fungerat? En fingervisning om hur väl det har fungerat kan man få av alla de lärare, rektorer och elever på skolor med lokal styrelse som nu säger ifrån! - Besluten i skolan ska inte fattas av rikspolitiker med dålig insyn, besluten ska fattas av dem som är i skolan, elever, lärare och rektorer. Låt det därför vara valfritt hurruvida man vill ha lokal styrelse eller inte.

- Beslutet om att avskaffa lokal styrelse känns som en tillbakagång i tiden, man tar bort ett välfungerade forum för medbestämmande vilket är mycket synd. Lokal styrelse är mycket uppskattat av både elever, lärare och rektorer. Varför inte låta de skolor som vill ha kvar lokal styrelse med elevmajoritet ha de?, säger Josephine Bladh, Förbundsordförande för Sveriges elevråd – SVEA.

Oscar Engedahl
Förbundsstyrelseledamot
Ansvarig för Nationell Påverkan
Sveriges elevråd - SVEA

oscar.engedahl@svea.org

Sveriges elevråd - SVEA är en sammarbetsorganisation för elevråd. Organisationen har 800 medlemsskolor och arbetar med utbildning och påverkan.

Ölandsgatan 49a
T - skanstull