Jabra

JABRA FREEWAY: Världens första handsfree i bilen med surroundljud

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 10:01 CET

Med virtuellt surroundljud och brusreducering tar Jabra Freeway mobilpratandet i bilen till en ny dimension. Avancerad röststyrning bidrar också till att göra bilkörningen mer trafiksäker. Freeway premiärvisas på Mobile World Congress i Barcelona.

Freeway är världens första handsfree med virtuellt surroundljud och brusreducering. Den kräver ingen installation utan fästs enkelt på bilens solskydd med ett clips. Danska Jabra introducerar Freeway på Mobile World Congress i Barcelona för lansering i såväl Europa som Asien i slutet av februari.

De tre högtalarna ger fullt stereoljud med virtuellt surroundljud och innebär därmed en mycket hög ljudkvalitet i bilen. Dubbla mikrofoner reducerar dessutom effektivt störande omgivningsljud från bilen, vägen eller från andra passagerare.

Den avancerade röststyrningen gör det enkelt och mer trafiksäkert att ringa och ta emot samtal. Funktionen CallerID innebär att Freeway läser upp vem som ringer, exakt som det har matats in i telefonen (t ex ”call from Mamma” eller ”call from Martin arbete”), alternativt det uppringande telefonnumret om kontakten inte finns i telefonboken.

Streaming av musik och podradio via A2DP, liksom möjligheten att få röstinstruktioner från en GPS via bilstereons högtalare är andra användbara funktioner, såväl som möjligheten att ansluta två telefoner samtidigt via Bluetooth och enkelt växla mellan dem. Hopparning med mobiltelefoner och statusinformation underlättas med en röstguidningsfunktion.

En inbyggd rörelsesensor gör att Freeway automatiskt sätts på och stängs av när bildörren öppnas eller stängs.

Nyckelfakta om Jabra Freeway:
• Rikt och klart stereoljud med 3 högtalare och Virtual Surround Sound
• Dubbla mikrofoner med automatisk brusreducering
• Bluetooth 2.1 inklusive EDR, eSCO, A2DP, AVRCP och PBAP
• Röststyrning för att svara, ringa upp, avböja samtal etc
• Röstvägledning för enkel installation
• Automatisk på- och avfunktion
• Streaming av musik och mobilsamtal till bilstereon via FM-sändaren
• A2DP Wireless Streaming spelar upp musik, podradio och GPS-instruktioner
• AVRCP fjärrstyr musiken i mobilen
• Klar för HD Voice
• Ingen installation – Freeway fästs på solskyddet med clips
• 2 laddare – en Micro USB-kabel för laddning via PC samt en laddare för anslutning
via cigarettändaruttaget
• Upp till 14 timmars taltid och upp till 40 dagar i standbyläge
• Vikt: 150 g
• Mått: 100 mm x 120 mm x 20 mm

Pris: Ca 1 000 kr inkl moms
Lansering på marknaden: Februari 2011
För mer information se www.jabra.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jabra

För mer information, kontakta:
John Bäckström, Sales Manager Sverige och Finland, jbackstrom@gn.com,
tel: +358 40 865 8252

Lennart Thulin, Presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se,
tel: 0705-106 106.

Om Jabra och GN Netcom

Varumärket Jabra ägs av danska GN Netcom, som är en ledande aktör i världen när det gäller utveckling av headset både trådlösa och trådbaserade. Med drygt 1 000 anställda och ett stort antal säljbolag runt om i världen producerar företaget såväl egna som OEM-produkter. GN Netcom är ett dotterbolag till GN Store Nord A/S.