Jabra

JABRA STONE2: Ny generation av världens elegantaste headset

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 10:00 CET

Jabra Stone2 heter den vidareutvecklade nya generationen av Jabras mycket uppskattade Bluetooth-headset till mobil-telefoner. Den första versionen som kom 2009 hade ett revolutionerande formspråk med en mycket elegant design. Samma design men med en rad uppgraderade funktioner och ny teknik präglar nya Stone2, som nu lanseras i Europa.

Det nya ljudsystemet i Jabra Stone2 innebär bland annat att användaren kan få klara röstbesked om vem som ringer upp, utan att behöva ta upp mobiltelefonen (t ex ”Hem” eller ”Mammas mobil”, precis som det är inmatat i mobilens telefonbok). När det ringer säger man bara ”Answer” eller ”Ignore”. Det går förstås också att ringa upp kontakter i telefonboken med röststyrning (beroende på telefonmodell). Därmed är headsetet verkligen handsfree, vilket t ex ökar
trafiksäkerheten då man både kan ta emot och ringa samtal utan att behöva ta händerna från ratten.

Hopparningen med mobiltelefoner underlättas med en röstguidning och head­ setet talar om när en telefon ansluts eller om batteriet behöver laddas. Nya streamingfunktioner gör det också enklare att lyssna på musik och podcast­ sändningar eller titta på videor etc med perfekt ljud.

Den eleganta formgivningen har fått ännu bättre möjligheter för individuell anpassning till örat. Precis som föregångaren har Stone2 ingen utstickande mikrofondel. När man inte använder headsetet förvaras och laddas det direkt i den lilla laddaren – snyggt formad som en havsslipad sten – liten nog att rymmas i handen.

För bästa anpassning till olika öronstorlekar medföljer fyra ergonomiskt designade öronproppar i gelmaterial.

Nyckelfakta om Jabra Stone2:

• Liten lätt trådlös laddare fungerar som hållare/förvaring
• Lätt att para ihop med Bluetooth 2.1 + EDR & eSCO
• Upp till 10 timmars samtalstid med STONE2­laddaren (2 tim i headset och 8
tim i laddaren)
• Standby: 15 dagar med STONE2­laddaren
• Fyra ergonomiskt designade öronproppar i gelmaterial
• Räckvidd: Upp till 10 meter
• Jabra StatusDisplay gör det lätt att snabbt se batterinivå och Bluetooth­
anslutning
• Klarar samtidigt två Bluetooth­anslutningar
• Volymkontroller och svarsknapp
• Röststyrning för att svara, ringa upp, avböja samtal etc
• A2DP Wireless Streaming spelar upp musik, podradio och GPS­instruktioner
• Laddning via vanlig laddare eller via USB
• Clips för att fästa laddstenen på skärp etc
• Vikt endast 7 gram

Pris: Ca 1 000 kr inkl moms
Lansering på marknaden: Februari 2011
För mer information se www.jabra.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jabra

För mer information, kontakta:
­John Bäckström, Sales Manager Sverige och Finland, jbackstrom@gn.com,
tel: +358 40 865 8252

­Lennart Thulin, Presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se,
tel: 0705­106 106.

Om Jabra och GN Netcom

Varumärket Jabra ägs av danska GN Netcom, som är en ledande aktör i världen när det gäller utveckling av headset både trådlösa och trådbaserade. Med drygt 1 000 anställda och ett stort antal säljbolag runt om i världen producerar företaget såväl egna som OEM-produkter. GN Netcom är ett dotterbolag till GN Store Nord A/S.