Daimler Sweden Aktiebolag

Jackpot för Chrysler Group i Las Vegas

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 09:22 CET

SEMA-mässan i Las Vegas är tummel- och mötesplats för alla som älskar ombyggda bilar och tillbehör. En gigantisk marknad och en stor hobby som bara växer för varje år. Traditionsenligt var många av mässans mest uppmärksammade specialbyggen baserade på bilar från Chrysler Group; Chrysler, Jeep och Dodge. Många kom från företagets egna designteam - ´´SkunkWerks´´ som är kända för den höga kvalitet de handbyggda bilarna håller.

**************************************

Mässans pris till marknadens mest ´´ombyggarvänliga´´ suv gick till klassiska Jeep Wrangler. Den bilmodell som väldigt många valt som bas för sina insatser i spelet om vinstpotten. Ett av de mest uppmärksammade specialbyggena svarade "SkunkWerks" för. Den hade den helt nya fyrdörrarsversionen av Wrangler (som kommer till Sverige i början av 2007) som grund.

Bygget är ganska diskret, men trots (eller kanske tacka vare) det väckte det mycket uppståndelse. Drivkällan är en standard treliters diesel, och Dana 44 axlarna har försetts med True-Lock differentialer samt 35-tums däck på 18-tums fälgar. En 9,5-tons vinsch ser till att allt bilen kan "dra loss sig själv" så länge det finns något att fästa i. Detta är en bil som har terrängförmåga som främsta egenskap och som det är fullt möjligt att bygga till en mycket rimlig kostnad. Kanske en servicebil för kraftbolag som vill bättra på sin image...

SkunkWerks hade också satt tänderna i nya Jeep Patriot (som också kommer till Sverige nästa år). De visade man med ganska enkla medel kan få Jeep:s nyaste modell att bli riktigt rå.

Het Sebring...
**************************************

Inte ens den helt nya Chrysler Sebring, som debuterade på årets bilsalong i Paris, hade undgått SkunWerks make up-artister. Luftintag i huven, flytande dim- från PIAA och HID strålkastare kompletteras av grill i rostfritt nät med kromad ram. Bilen har sänkts 50 mm, och försetts med specialgjorda 20-tums fälgar samt 13,5-tums bromsskivor med fyrkolvs-ok fram och dubbelkolvsok bak.

...hetare Nitro
**************************************

En av mässans showstoppers var Dodge Nitro (som får Sverige-premiär nästa höst). Emellertid inte i den extrema version som visades i Las Vegas. Här hade man försett bilen med en mäktig 5,7 liters Hemi på 300 hästar, samt enorma 22-tums fälgar och en hel del delar av kolfibersförstärktplast i karossen. Originalets säten var utbytta mot fyra Dodge Viper stolar!

En snällare men minst lika omfattande ombyggnad hade en Dodge Nitro utsatts för. Här hade man satsat på att återuppliva det klassiska ´´Panel van´´ stuket som var vanligt ända fram till 60-talet.

De bakre sidodörrarna, samt alla bakre rutor hade svetsats igen. Dessutom hade bilen sänkts och försetts med karosskit och 20-tums fälgar. Resultatet blev den kanske snyggaste hantverkarbil en hot-rodder kan drömma om!

Pro-Stock Challenger
**************************************

Mer än ett år innan nya Dodge Challenger börjar säljas, fanns redan en ombyggd version att beskåda på SEMA-mässan (Specialty Equipment Market Association) . Men egentligen var det inte bilen, utan den 6,420 liters stora motorn som skulle visas, som sig bör gjordes detta i en designstudie som hyllade det tidiga 70-talets dragracinghjältar i NHRA´s Pro Stock serie. En serie där just Dodge Challengers med HEMI mer eller mindre bokstavligen sopade banan med sina konkurrenter.

=================================================

För ytterligare information:

Sverker Dahl

E-mail: sverker.dahl@daimlerchrysler.com

Mobil: 0705 - 91 55 00

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress
http: //www.dcpress.info

Här finns även bilder i
högupplöst format (10 x 15 cm/300 dpi/ca 600K/jpeg).
Bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang.