Future Position X, FPX

Jacob Moller vann LBSgame och 10 000 euro

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 00:24 CET

Jacob Moller,30 från Århus i Danmark vann LBSgame. Tävlingen i speldesign som inleddes i slutet av maj.

- Fantastiskt kul och inspirerande för mig, och förresten hela vårt företag Kiloo APS, säger Jacob, nöjd och glad.

Han tog emot diplom och prissumman på 10 000 euro på Filmstaden i Gävle vid det årligen återkommande evenemanget GIS-dagen. Prisutdelare var medieprofilen Orvar Säfström som i många år arbetat med film, men sedan några år mestadels håller till i spelsektorn.                                                -  Vinnarbidraget var snyggt paketerat och snyggt presenterat, menade Orvar Säfström, som pekade på att just den första presentationen av en spelidé är mycket viktig. Det är ju den som ska övertyga och bära fram till ett färdigt kommersiellt gångbart spel.

Tävlingen har vänt sig till alla spelintresserade med den viktiga förutsättningen att begreppen karta och position måste vara bärande ingredienser i tävlingsbidragen.

LBSgame initierades av spelföretaget Locamotive AB och Future Position X i samarbete med Nordic Game Program. Syftet har varit att locka och stimulera både proffs och sk. ”bedroom developers”  att designa spelidéer som kan vidareutvecklas till kommersiella produkter.                                                             -  Vi fick in nära trettio förslag, många med mycket bra kvalité, berättar Lasse Palm, projektledare på Future Position X.

Jacob Mollers tävlingskoncept heter ”The other side” och bygger på olika scenarier som utspelas efter en olycka vid partikelacceleratorn i Cern, Schweiz.                                                                                 - Prissumman ska vi nu använda till att vidareutveckla vår spelidé för Iphone och ta fram en version som man kan spela och som vi kan använda för att vidare finansiera konceptet och köra fram till en färdig produkt, konstaterar Jacob Moller, vinnaren av LBSgame 2010.

Juryn motiverade sitt val: För ett väl genomtänkt spelkoncept som tydligt framhåller spelarens position som avgörande för spelets utveckling och för ett progressivt nyttjande av teknologier i framkant, samt ett moget avvägande gällande marknadspotential och intäktsströmmar.

I juryn satt Lars Andersen, Nordic Game, Annika Waern, SICS, Alexander Ekvall, Fabrication Games, Lars Backhans ESRI S-Group och Martin Snygg, Future Position X.

För frågor välkommen att kontakta:

Lars Palm, Future Position X, lars.palm@fpx.se , 070-534 12 38

www.fpx.se