Skandia

Jämförelse visar att Skandia har högst avkastning sedan 2005

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 10:46 CEST

För andra året i rad har Skandia den högsta avkastningen bland svenska fondförsäkringsbolag sett över fem år. Det visar Risk och Försäkrings sammanställning av 14 livbolags avkastning inom unit-linked.

– Vår utvärderingsprocess i kombination med våra sparares fondval ger resultat. Förra året vann vi också utmärkelsen. Vi vill göra det enkelt för kunden att göra smarta val i sitt sparande och det är glädjande att våra kunder har den bästa långsiktiga avkastningen, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Att Skandias kunder får högst avkastning i Risk och Försäkrings utvärdering beror på flera faktorer. En viktig framgångsfaktor är att Skandias analytiker har valt ut bra fonder som har gett bra avkastning långsiktigt. Så mycket som 75 procent av de fonder som Skandia har i sitt utvärderade fonderbjudande har gett högre avkastning än genomsnittet i sin kategori de senaste fem åren. Den genomsnittliga avkastningen för sparare i Skandias fondförsäkring uppgick till 7,1 procent mellan 2005 och 2009.

– En avkastning på 7,1 procent över fem år verkar kanske inte så högt, men då ska man komma ihåg att börsen föll med omkring 40 procent under 2008. Jag tycker att det är ett styrketecken att vi har högst avkastning över hela perioden eftersom man då får med både ett riktigt dåligt och ett riktigt bra år. För den långsiktiga spararen så gäller det att klara av båda lägena, fortsätter Jim Rotsman.

För ytterligare information:
Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel 070 99 99 707
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, tel 070 747 22 47

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen.