Målaremästarna

Jämtlänning tävlar i VM-Måleri

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 15:39 CET

Nu är det klart vem som tävlar för Sverige i måleri på Yrkes-VM. Det blir Andreas Gärdin Hyttsten från Östersund som kommer att försvara de svenska färgerna i London.

Med minsta möjliga marginal vann Andreas över tvåan Alexandra Leander Edh och trean Jonna Gustavsson. Segraren utsågs i det närmaste med målfoto: med 0,36 poäng segrade Andreas.
VM-uttagningen är ett SM i miniformat, och deltagarna tävlar i 4 moment, och sammanlagt 11 delmoment. Momenten är: Målning av snickeri. Bildöverföring. Schablonering. Tapetsering. Uttagningstävlingarna pågår i två dagar och sammanlagt 14 timmar. Så förutom god teknik och talang krävs uthållighet och grym fokusering.
Rolf Bladh, coach för VM-truppen menar att Andreas Gärdin Hyttsten har alla förutsättningar att klara konkurrensen i VM.
- Andreas har både tekniken och viljan. För att nå en bra placering krävs ytterligare träning, men jag menar att Andreas har alla förutsättningar att klara en toppstrid.
Yrkes-VM är en tävling som växer. I VM i London beräknas 800 tävlande vara på plats och tävla i 40 olika grenar. Svenskt måleri brukar klara sig bra och hamnar ofta bland de tio bästa nationerna.

För ytterligare information kontakta Rolf Bladh, tel 0770-93 90 65, e-post rolf.bladh@maleri.se.

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för det professionella måleriet. Vi arbetar för att våra medlemmar ska bli riktigt framgångsrika måleriföretag. Vår vision är att vara Sveriges bästa och mest moderna arbetsgivarorganisation och vi söker hela tiden nya, kreativa och modiga lösningar.