Jaguar

Jaguar XFR Stockholmspremiär på MPH

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 08:51 CEST

363 km/h - den snabbaste Jaguaren någonsin.

XFR som är en helt ny modell av XF och utställare är Borgs Bil, Jaguar och Land Rover återförsäljare i Stockholm med utställningslokaler och verkstad i Vällingby centrum. Förutom XFR visar man också en XKR Cabriolet.

En lätt modifierad version av Jaguars nya supersnabba 4-dörras sportsaloon, XFR, nådde hisnande 363,188 km/tim på Bonneville Salt Flats i Utah, USA i slutet av förra året. Även om den XFR som ställs ut på Kistamässan är elektroniskt begränsad till 250 km/tim så är det en "nöjesmaskin" med rena sportvagnsprestanda.

Lite fakta om premiär-katten:

XFR har en helt ny direktinsprutad V8 motor på 5 liter utvecklad av Jaguar i England där den också tillverkas. Motor har inget gemensamt med den tidigare V8:an på 4,2 liter. Den kompressormatade maskinen ger 510 hk och har ett vridmoment på hela 625 Nm. Accelerationssifforna talar för sig själva, 0 till 100 km/tim går på 4.9 sekunder och 80-110 km/tim på endast 1,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Trots 23% högre effekt och 12% bättre vridmoment jämfört med den utgående V8:an på 4,2 liter har både bränsleförbrukning och CO2 värdena förbättrats. Den nya motorn klara kraven EU5 två år innan de träder i kraft.

Jaguar lät tävlingsföraren Paul Gentilozzi, som äger Rocketsports Racing, göra ett rekordförsök på klassiska Bonneville Salt Flats, en uttorkad sjö i Utah. Paul Gentilozzi styrde för övrigt Jaguar XKR till fem seriesegrar i Trans Am serien i USA mellan 2001 och 2006.

Inför rekordförsöket gjordes inga som helst modifikationer av motorkomponenter eller växellåda. Alltså ren standard. Däremot gjordes en ommappning av ECU:n, modifierat insugnings- och avgassystem och en annan inställning av kompressorn. Och givetvis togs den elektroniska hastighetsspärren vid 250 km/tim bort. En rejäl vinge monterades på bakluckan för ökad stabilitet i den extremt höga hastigheten.

R-versionen av XF känner man igen på de unika 20" aluminiumfälgarna, fronten med större luftintag nedtill, två slitsar i motorhuven för maximal kylning, fyra kromade avgaspipor, spoiler på bakluckan för bättre luftsläpp och vägkontakt i högre fart, samt av aerodynamiska skäl speciellt utformade tröskellådor. De yttre backspeglarna hr fått en ny design som ger sänkt luftmotstånd och sidoblinkers med lysdioder. På bakluckan sitter ett diskret R-emblem. Akustiskt ljuddämpande vindruta är standard på alla XF modeller.

XFR har en aktiv elektroniskt styrd differentialbroms utvecklad av Jaguar för att ta hand om den våldsamma effekten och får ner den i vägen och ett nytt vidareutvecklat elektroniskt datastyrt stötdämpningssystem som 500 gånger/sekund skickar signaler till systemet och ljusterar dämparna för maximal komfort eller sport beroende på hur fort och på vilka vägar föraren kör.

En ny utrustningsvariant med beteckningen Portofolio introduceras också. Det är en fullutrustad modell med bl.a. elektriskt justerbara framstolar som är ventilerade (värme/kyla) samt har 16 olika justeringsmöjligheter. I inredningen är många detaljer rent hantverksmässigt utförda. Läderklädsel med dubbelsömmar i kontrasterade färg, innertak klädsel i ett mockaliknade material, tjocka mattor i avvikande färg och broderad Jaguar leaper. XFR går att få med ett antal olika handpolerade träslag i kombination med aluminium.

XF Superdiesel introduceras nu också i Sverige

Svensk uppfinning bidrar till motorns silkeslena karaktär

XF med en helt ny 3.0 liters V6 Twinturbo diesel S introduceras samtidigt med XFR i Sverige men den visas inte på MPH mässan. Den nya motorn kombinerar suverän prestanda med låg bränsleförbrukning. 0-100 km/tim går på 6,4 sekunder och bränsleförbrukningen på landsväg 0,55 och blandad körning 0,68 liter per mil. CO2-utsläppen är 179 g/km. Motorn är onekligen den bästa av två världar!

Den nya dieselmotorn är en unik konstruktion med dubbla turboaggregat som arbetar sekventiellt. Jaguar är först i världen med denna lösning för V6-motorer. Resultatet är bra vridmoment över hela varvtalsregistret, snabb gasrespons och lågt CO2-värde.

Vid normal körning och låg belastning på motorn hjälper en primärturbo med variabel geometri till med bränslematningen. Först vid 2 800 varv/min går ett mindre sekundärt turboaggregat (med fast geometri) igång på 300 millisekunder och ger ett ökat turbotryck, utan fördröjning.

Eftersom turboaggregaten kräver tryck från avgassystemet uppstår det pumpförluster i motorn, som medför ökad bränsleförbrukning. För att motverka detta stängers motorns styrsystem av aggregatet. En ventil stänger av avgasströmmen och luftinsuget när turboaggregatet "vilar".

Vissa dubbelturbosystem använder ett mindre primäraggregat och ett större endast när hög effekt krävs. Nackdelarna är högt avgastryck och ökade pumpförluster. I Jaguars system arbetar huvudsakligen det större aggregatet, vilket innebär lägre pumpförluster, minskad bränsleförbrukning och låga CO2-värden.

Jaguar tekniker har koncentrerat sig på att eliminera fördröjningen vid låga motorvarvtal. Den nya 3,0 liters dieseln är överlägsen konkurrenternas motorer. Från tomgångsvarv till 500 Nm tar det bara 500 millisekunder.

Tredje generationen commonrail - insprutningtryck 2000 bar

Det nya insprutningssystemet med 3:e generationen piezoinsprutare gör upp till 5 insprutningar per cykel med ett tryck på 2 000 bar, vilket reducerar dieselknattret. Varje spets på insprutningsmunstyckena har 7 hål som ger en extrem finfördelning av bränslet som sprutas in i cylindrarna. Det höga trycket ger hög effekt, sänker förbrukningen och ger låga CO2-värden samt reducerar partikelmängden.

Piezo-kristallenheter styr varje insprutare genom att expandera när de får en strömstöt. De reagerar direkt men kan avge ett distinkt klickljud, som yttrar sig genom knackningar när motorn går på tomgång. Kristallenheterna i Jaguars nya insprutare sitter närmare spetsen och därmed längre in i förbränningsrummet, vilket ger bättre ljuddämpning.

Ännu en finess med den 3:e generationens insprutningssystem är doseringen. Traditionella commonrail-dieslar pumpar fram för mycket bränsle till insprutarna och överskottet återcirkulerar till bränsletanken. Den processen höjer temperaturen på bränslet och medför att det går åt energi för att kyla bränslet en gång till. I Jaguars motorer matas det fram bara exakt så mycket bränsle som krävs till insprutarna.

Svenska Sintercast metod ger lätt och starkt motorblock
Topplocken är gjutna av aluminium och har 4 ventiler per cylinder. Cylinderblocken är av gjutjärn, tillverkade enligt den svenska Sintercast metoden, en speciell legering av grafit och gjutjärn, som ger både lättare och kompaktare block med högre hållbarhet än konventionellt gjutna block. Det har därför kunnat göras ca 8 cm kortare. Sintercasts legering har också en unik förmåga att absorbera dieselmotorns vibrationer.

Jaguar ökar

När XF introducerades 2008 visade den Jaguars nya formspråk. De som körde bilen kunde också konstatera att köregenskaperna överträffade förväntningarna. Med ett diskret S- eller R-emblem under huven har bilen fått ett kraftigt lyft.

XF har varit en mycket framgångsrik modell för Jaguar sedan den introducerades i början av förra året. Modellen gjorde att Jaguar var en av de få biltillverkarna som ökade försäljningen under 2008, men åtta procent till 65.000 bilar.