Jajja Media Group

Jajja tar Google-tempen på karaktärerna i Star Wars: Darth Vader toppar årets sökningar inför Internationella Star Wars-dagen

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2011 17:20 CEST

Inför den internationella Star Wars-dagen idag, 4 maj, har Jajja undersökt vilken av karaktärerna i Star Wars som man söker mest efter i Sverige respektive övriga världen. Listan toppas av Darth Vader och Yoda. Minst googlad är Ben Obi-Wan Kenobi.

- Star Wars är ju en riktig klassiker och dagen firas på många håll runt om i världen och också i Sverige förstås, säger Tommy Ståhl, vd på Jajja. För mig var det lite av en överraskning att hjältarna Luke Skywalker och Han Solo kom så pass långt ner på listan av karaktärerna man söker på. Rangordningen var i princip densamma i Sverige som den övriga världen.

Flest sökningar har Star Wars som begrepp. I Sverige handlar det om 201 000 i snitt per månad (16 600 000 globalt). Skaparen av Star Wars, George Lucas, får inte alls lika många träffar – 1600 i Sverige och 135 000 globalt.

Den fjärde maj firas varje år ”Internationella Star Wars-dagen”. Att det sker just den 4 maj bygger på en ordvits från det klassiska Star Wars-citatet "May the Force be with you" – som låter som "May the fourth be with you".

Om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är det största sökoptimeringsföretaget i Sverige och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja fokuserar på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl | Vd Jajja Communications | 0701-66 62 10 | tommy.stahl@jajja.com

Läs mer om sökmotoroptimering och seowww.jajja.com