Beijbom Books AB

Jakten på den fulländade hälsan

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 07:00 CET

Som 19-årig journalistvolontär fick Pia Vingros diagnosen reumatism. Hon lever som om sjukdomen inte finns. Mötet med en äldre kvinnlig konstnär förändrar allt. Handen, som konstnären sträcker fram för att hälsa, är krokig och förvärkt. Som i blixtbelysning ser den unga kvinnan sin framtid.

"Bli vegetarian", uppmanar konstnären. "Själv orkar jag inte ändra min mat, men du har en chans. Läs böcker av Are Waerland. Låt maten vara din medicin. Då kan du slippa mitt öde".

Konstnärens goda råd blir början på ett livslångt äventyr för Pia Vingros. Strävan efter hälsa för henne till perioder av fasta, vandringar i Himalayas berg, till terapisoffan och zonterapeuten.

Nu har Pia Vingros sammanfatt sitt liv i hälsosökandets tjänst i sin nya bok Jakten på den fulländade hälsan (Beijbom Books).

Berättelsen landar där den började - hos Are Waerland. Som hustru, trött trebarnsmamma och egenföretagare läser hon hans böcker med nya ögon och inleder en tid av helt vegetarisk kost, löpträning, sova-ute-perioder, yoga och meditation.

I jakten på den fulländade hälsan förbättras allt - hälsan, arbetslusten, livsglädjen och relationerna till nära och kära.

Varför har du skrivit boken?

- Min förhoppning är att inspirera andra att ta tag i sina liv. Jag önskar att de ska känna att deras liv är viktiga och att de skall lockas att hitta den livsstil som passar. När det gäller hälsan råder samma regel som vid säkerhetsinstruktionerna på flyget. Där uppmanas du alltid att sätta på dig andningsmasken själv innan du hjälper någon annan. Likadant är det med din egen hälsa. Ta hand om dig själv först, sedan kan du hjälpa andra.

Har du uppnått den fulländade hälsan?

- I dag känner jag mig friskare och starkare än någonsin. Piggare, gladare och mer energisk. Hälsa är ingen slutpunkt utan en process som hela tiden pågår. Därför kommer mitt sökande att fortsätta. Och nu har jag sprungit mitt första Marathon-lopp.

Pia Vingros berättar om sin jakt på den fulländade hälsan på Hälsomässan, Älvsjömässan, fredag den 11 november, kl 14.00-14.30, Boktorgets scen, sal C

Författaren:

Pia Vingros

pia@reportageborsen.se

Bokförläggaren

Karl Beijbom

karl.beijbom@gmail.com

Pia Vingros

Jakten på den fulländade hälsan

En bok om hälsans hemligheter, kärlekens mysterier och meningen med livet

ISBN 97891865881190

BEIJBOM BOOKS

www.beijbombooks.com

Beijbom Books är ett familjeförlag som grundades 2009 av Karl Beijbom och hans döttrar Annika och Emilie. Ett bokförlag med allmän utgivning - aforismer och metaforer, lyriksamlingar och romaner, fackböcker och debattböcker. Vi har utgivit över 20 titlar. En av våra visioner är att bygga broar mellan länder och folk, kulturer och språk. Vi vill vara den språkliga gästfrihetens bokförlag. Några av våra titlar är utgivna under eget förlagsvarumärke i Frankrike och Kanada.