Sveaskog

Jaktpremiär i norra Sverige: Sveaskog öppnar dörren för jaktlösa jägare

Pressmeddelande   •  Sep 01, 2003 15:11 CEST

Idag börjar älgjakten i norra Sverige. Jakt är ett stort intresse. I hela landet finns omkring 300.000 jägare och ca 9.000 nya jägare utbildas varje år. Men långt ifrån alla har tillgång till jaktmark. För att ge fler möjlighet att jaga erbjuder Sveaskog bland annat gruppjakter, korttidsjakter och gästjakter.

- Som Sveriges största skogsägare har vi möjlighet att utveckla nya former av jakt. Tre tusen jaktlag arrenderar mark av oss och tillsammans med dem kan vi erbjuda weekendjakt till stadsbor och andra marklösa jägare. Vårt mål är att samarbeta med cirka 30-40 jaktlag som tar emot gästjägare under en längre eller kortare period, säger Lars-Åke Svensson på Sveaskog.

Sveaskog utvecklar olika jaktprodukter för företag och privatpersoner. Gästjakt, gruppjakt och korttidsjakt är några av dem. Ett sätt att öka öppna möjligheten för fler att jaga är också att separera arrenden för högvilt och småvilt. Jakt på småvilt som skogsfågel och hare är ofta inträdesport för nya jägare.

Fakta om Sveaskogs jakterbjudanden:

Jaktarrenden
1-5 års arrenden av mark för jaktlag, föreningar, jägare med flera.

Gästjakt
Gästjägare kan följa med ett jaktlag som arrenderar mark av Sveaskog på jakt efter småvilt, fågel eller älg.

Korttidsjakt
Jägare kan köpa jaktkort över dagen, vanligen för småviltsjakt.

Gruppjakt
Sveaskog arrangerar och leder jakter för företag eller grupper. I gruppjakt ingår även den s.k. Kungajakten.

För mer information kontakta:
Lars-Åke Svensson, ansvarig för Sveaskogs jakterbjudanden,
tel 019-19 50 03, 070-515 47 43
Leif Öster, informationschef, tel 08-655 91 06, 070-555 81 55 Se även www.sveaskog.se