Riksteatern

JAM ALL STARS - 2007 års best-of-allt-på-en-gång!

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 13:16 CET

JAM ALL STARS är en storslagen hyllning till den nya scenkulturen. Aldrig förut har en helkvällsshow som denna presenterats för Sverige. Sirqus Alfon, Kalle Haglund, The Tiny och Monica & Filippa bjuder på en föreställning som utvecklar hela den nutida alternativa populärkulturen!

Världspremiär: Lördag 3 mars 2007, kl. 18.00 på Hjalmar Bergmanteatern i Örebro

JAM ALL STARS är en stjärnspäckad show med livemusik, spoken word och humor. Publiken får bekanta sig med labila norrmän, vackraste skönsången och få sig en liten snabbkurs i obesvarad kärlek. Sirqus Alfon och Kalle Haglund är publikfavoriter framönskade av publik och arrangörer runt om i Sverige. Monika & Filippa är nya stjärnskott direkt från Riksteaterns öppna scenprojekt OPEN JAM. Sist men inte minst den svenska musikgruppen The Tiny som rönt stor uppmärksamhet och kritikerrosats, såväl nationellt som internationellt.

Föreställningslängd: 2,5 timmar inkl paus

30/4 Östersund 19.00 Storsjöteatern

3/5 Mjölby 19.00 Lagmansskolans aula

2/5 Arvika 19.00 Ritz

Med reservation för eventuella ändringar.

(*Utan The Tiny, men mer av alla andra!)

Sirqus Alfon är bland det mest skruvade som går att uppleva på en scen. Fyra scengenier blandar akrobatik och dansnummer med hitlåtar i megafontappning. Det här är electric boogie och clownrap ackompanjerad av en lederhosen-trio med en gammal ståbas, melodica och ett litet leksakstrumset. De presenterar en osannolik show fylld med fantasifigurer, apor, norrmän och gigolos alltihop med en enorm energi. Sirqus Alfon tillhör de främsta gatuartisterna i världen. De vann bl.a. Publikens Pris på Berlin Lacht - International Street Festival 2004 och turnerar frekvent runt i Europa och USA. När de under hösten 2005 turnerade i Sverige i Riksteatern, JAMs regi gjorde de succé hos både publiken och kritikerna. Sirqus Alfon består av Erik Rosales, Henrik Strindberg, Markus Jägerstedt och Martin Östman.

Kalle Haglund är artisten som helt utan hjälp kan få världen att gunga. Han är landets mest erkända spokenwordartist och blev utsedd till svensk mästare i Poetry Slam 2005 och kom på tredje plats i EM. Kalle Haglund har sedan sommaren 2005 synts på Riksteaterns festivalscen Jamobilen på bl.a. Arvika, Hultsfred och Popaganda, och under våren 2006 turnerade han tillsammans med Laleh med föreställningen Vem har lurat barnen?” i Riksteaterns regi. Dessutom fick Riksteaterns stipendium 2006.

Monika & Filippa är ett av landets stora komikhopp. Monika och Filippa vrider och vänder på tonåringens hårda vardag präglad av De Riktigt Stora Känslorna. Med deras blyga presentationsteknik och brinnande engagemang kan man lätt konstatera att tonårslivet är en kamp. Monika & Filippa består av Sissela Benn och Emma Hansson. De har synts på Malmös stå-uppscener, radio, TV och sommarfestivaler. Karaktären Filippa känns igen från SVT:s Robyn och Melodifestivalen i Jönköping där hon fick skit för att ha drivit med alla glasögonormar.

The Tiny gör intensiv, experimentell och melankolisk stämningsmusik. Med sagovärldslika harmonier, arrangemang och en röst som tränger igenom skapar de en helt egen värld. Tänk Björk och Tori Amos dricka te i en liten stuga i skogen där Tom Waits hugger ved för att fylla på brasan... The Tiny består i JAM ALL STARS av Ellekari Larsson på sång och diverse piano, och Leo Svensson som cellist och multi-instrumentalist. Sedan The Tinys andra album Starring; Someone Like You (producerad av Jari Haapalainen) släpptes under 2006 (släpps i USA och Ryssland i början av 2007) har de turnerat frekvent runt om i Europa. När de inte har varit på egna turnéer, så har dom spelat som förband till andra artister, som Ed Harcourt, Magic Numbers, Martha Wainwright, Camera Obscura, eller med skivbolagskollegan Ane Brun i Norge.