Folkpartiet

Jan Ertsborn (fp): Stoppa oseriösa skolfotografer

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 09:57 CEST

Årets skolstart står inför dörren, nya klasser samlas och skolfotograferna vädrar morgonluft. Men långt ifrån alla fotografer som erbjuder sina tjänster till skolor och föräldraföreningar är seriösa. Därför måste rektorer och andra ansvariga bättre granska skolfotoföretagens beställningsmetoder. Det kräver advokaten och riksdagsledamoten Jan Ertsborn (fp).

Förra året hamnade tusentals barn i kronofogdens register, efter att de hade blivit myndiga, på grund av obetalda skolfoton och skolkataloger. Visserligen skriver de flesta föräldrar i dag under den beställningssedel, som eleven får hem i samband med fotograferingen. Men få föräldrar förstår vad de undertecknar. Beställer föräldrarna skolfotona för egen räkning eller godkänner man endast en beställning i barnets namn? Det är viktigt att veta. För i det senare fallet händer det allt oftare, att om föräldrarna inte betalar skolfotona, avvaktar inkassobyråerna till dess eleven har fyllt 18 år. Då ger man sig på denne i stället.

- Vi måste stoppa oseriösa skolfotografers betalningskrav gentemot barnen, säger Jan Ertsborn (fp). Det är självklart föräldrarna som ska betala. Vi kan inte acceptera att barn får betalningsanmärkningar hos kronofogden som födelsedagspresent på 18-årsdagen med allt vad det innebär.

- Jag uppmanar därför alla skolledningar i Sverige att granska de beställningssedlar som används. Det ska tydligt framgå att det är föräldrarna som är betalningsskyldiga.

Jan Ertsborn, riksdagsledamot (fp)
0702-07 45 48, jan.ertsborn@riksdagen.se

Lena Hallerby, presskontakt
08-786 44 84, 0708-54 90 81, lena.hallerby@riksdagen.se