Norstedts

Jan Hedh tog hem pris i Gourmand Awards

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 11:49 CET

Den 11 februari avgjordes Gourmand Awards i Paris då kokboksförfattaren och konditorn Jan Hedh belönades med Special Awards of the jury.

Jan Hedh är den stora drivkraften bakom den svenska brödrevolutionen med sina hittills 11 böcker och master classes inom bakning och konditorhantverk. Hans senaste bok, Bröd & kaffebröd, är en värdig fortsättning på en lång serie av excellenta böcker.

”Nybakat bröd till frukost, lunch och middag borde vara en rättighet i den mänskliga tillvaron! Bevare oss för bröd i plastpåsar med konserveringsmedel och tillsatser, bröd ska vara färskt och nybakat, det är då det är som bäst och smakar som det ska!” Det menar Jan Hedh som i Bröd & kaffebröd bjuder på ett 80-tal bröd och knäcke-bröd, och nästan lika många kaffebröd.

Jan Hedh är bagarmästare och konditormästare, utbildad även i Schweiz och Frankrike, som efter 35 år i branschen har fått en rad gastronomiska utmärkelser. Han undervisar både i Sverige och utomlands. Är verksam som konsult åt företag i restaurang- och livsmedelsbranschen, och gästspelar på våra främsta restauranger. Han leder kurser i Restaurangakademins regi och är ledamot av Dessertakademin.

Foto: Klas Andersson
Form: Magnus Günther

För foton från prisutdelningen i Paris, kontakta fotograf Ulf Widell på 070-285 40 22 eller ulf@gladatassen.se.

För frågor kontakta:
Fanny Birath, Norstedts
Mail: fanny.birath@norstedts.se

Läs mer om boken här!

För mer information om Gourmand Awards klicka här!

www.cookbookfair.com