Folkpartiet

Jan O Karlsson kritiserar medmänsklighet?

Pressmeddelande   •  Jul 15, 2003 11:47 CEST

I dagens Expressen framkommer uppgifter från en av Utlänningsnämndens ledamöter om häpnadsväckande uttalanden från migrationsminister Jan O Karlsson. Ministern påstås inför nämnden, dels ha kritiserat en skrivelse där sex partiledare vädjar för den ögonsjuka flickan Nadina dels ha
instruerat Utlänningsnämndens generaldirektör att inte använda ordet "generositet". Jan O Karlsson bör antingen dementera dessa påståenden eller förklara vad han menar.

- Om Karlsson, inför Utlänningsnämnden, kritiserat de sex partiledare som i mars i år tog ett gemensamt initiativ för att göra svensk praxis vad gäller flyktingbarn mer human är hans återkommande tal om att sätta flyktingbarnen i första rummet inte mycket värd. En flyktingminister som på det sättet kritiserar medmänsklighet har helt missuppfattat sin roll.

- Att Karlsson skulle ha bett Utlänningsnämndens generaldirektör att sluta använda ordet generositet rimmar visserligen väl med hur dagens hårdnande flyktingpolitik bedrivs. Men uttalandet är ändå beklämmande. Om beskrivningen av Karlssons agerande inför Utlänningsnämnden är riktig så innebär det att begreppet generositet i svensk flyktingpolitik varken existerar i ord eller handling.

- Beslutet att avvisa den ögonsjuka Nadina är ett i raden av enskilda fall som visar på en hårdnande och inhuman flyktingpolitik. Om Jan O Karlsson verkligen, inför Utlänningsnämnden, kritiserat de partier som arbetat för en humanare praxis står det klart att socialdemokraterna tänker ta politisk strid för en flyktingpolitik där barnen glöms bort. Den striden välkomnar folkpartiet.

Erik Ullenhag, Riksdagsledamot, Flyktingpolitisk talesman (fp)
0708- 13 6718

Martina Lind, Politisk sekreterare