MHF

”Japan studerar alkolås i Sverige”

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2012 07:50 CET

”Mina japanska besökare såg klädsamt tveksamma ut när jag berättade om att alla svenskar känner till vad ett alkolås är”, skriver MHF:s Tom Bjerver i senaste numret av Motorföraren.

Plötsligt fick de japanska bilingenjörerna chansen att testa sanningshalten i påståendet om alkolås:

”Det var på tåget som mina japanska vänner råkade hamna i samma kupé som en svensk affärskvinna. De frågade plötsligt kvinnan på tåget:

– Vet du vad alkolås är för något?

– Självklart, svarar kvinnan. Det vet väl varenda svensk. Jag är chef för en stor symfoniorkester och på min arbetsplats måste alla blåsa i alkometer innan de får börja spela, åtminstone när vi turnerar. Dessutom har våra transportbilar alkolås monterade.”

”Japanerna tittar först storögt på varandra och sedan på mig” skriver Tom Bjerver i Motorföraren och konstaterar att japansk bilindustri är mycket säkerhetsmedveten. Efter en svår rattfylleriolycka för några år sedan dödades tre små barn i Japan Då skickades en delegation till Sverige för att undersöka om alkolås kunde sätta stopp för den sortens olyckor.

I samband med det nyligen genomförda besöket från Japan försökte gästerna förklara varför alkolås blivit en så stor framgång i svensk trafiksäkerhet.

”Det beror på det framgångsrika förankringsarbetet hos den svenska opinionen samt svenskarnas förmåga att samarbeta i nätverk med myndigheter, politiker, organisationer, industri och försäkringsbolag som gjort skillnad.” förklarade japanerna.

Läs hela ledaren i Motorföraren 2/12 här.

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 30 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 275 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.