Musichelp sweden ab

Jay Frank kommer till Live at Heart i Örebro.

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 12:06 CEST

Under musikfestivalen Live at Heart i Örebro kommer Jay Frank att föreläsa om morgondagens låtskrivande och framtidens musikindustri.

Jay Frank är VD för det nyskapande musikbolaget DigSin i USA. Bolaget startades efter Jay skrivit två böcker ”FutureHit.DNA” och ”Hack your hit”. ”FutureHit.DNA” har legat som den mest sålda boken om låtskrivande på Amazon.com och är del av kurslitteraturen på flera college och universitet världen över. Boken handlar om hur vi konsumerar musik i dagens teknologiska samhälle och hur låtskrivandet har förändrats i och med att publiken lyssnar på nya sätt. ”Hack your hit” är en bok med praktiska tips på billiga och bra marknadsföringstrix i den digitala tidsåldern.

Efter att ha skrivit böckerna startade Jay musikbolaget DigSin (förkortning av Digital Single). DigSin:s affärsmodell är att bara släppa singlar och att marknadsföra dessa endast på digitaltjänster. Bland annat kan man ladda ned låtarna fritt i ett prenumerationssystem från DigSin:s hemsida. Genom att analysera data som fångas upp på sajter om lyssnarna kan DigSin få fram var det är bästa att lägga sin marknadsföring. Ett år efter starten fick DigSin sin första singel etta i UK.

Jay Frank har tidigare jobbat som A&R på Ignition Records. Han var Vice President på Yahoo Music och musikstrateg på MTV Network's CMT. Han har föreläst på de största musikmässorna i världen som Midem, CMJ, SXSW, Candian Music Week, MusExpo, New Music Seminar med flera.

-  Det känns fantastiskt att vi kan börja vårt seminarieprogram genom att presentera en föreläsare med sådan dignitet som Jay Frank. Vi har i två års tid försökt få hit honom till Sverige att föreläsa känns otroligt att vi äntligen lyckas, säger Peter Åstedt på Musichelp. Det är också bra med att få en föreläsare som både kan låtskrivande och den nya digitaliserade musikindustrin. Det här passar alla musiker på något sätt, fortsätter Peter.

Jay Frank och DigSin är Sverigeaktuell på flera sätt. DigSin kontrakterade i våras det svenska bandet ”Like Swimming” första artisten för dem utanför USA.

Musikföreläsningarna är ett samarbete mellan Live at Heart och Musichelp. Under Live at Hearts festivalvecka 4 till 7 september kommer det anordnas seminarier rörande musikindustrin och kreativa näringar.  Flera namn på föreläsare kommer släppas längre fram. Föreläsningarna ingår i festivalpasset för Live at Heart.

Mer info kontaktaPeter Åstedt0733792937peter@musichelp.se