Universal Music Sweden

Jay Jay Johanson - Spellbound

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 07:25 CET

Jay Jay Johanson är nu inne på sitt femtonde år som artist, han debuterade 1996 med Whiskey då han gjorde entre som en blandning av den franske kompositören Francis Lai och Portishead. Jay-Jay har genom sin karriär rört vid flera genrer och stilar, från electronica via trip-hop till jazz utan att någonsin känts forcerat eller tvunget utan snarare som naturliga steg i hans utveckling. Nu är det dags för Jay jay att släppa album nummer åtta; Spellbound.

Spellbound bygger på alla de delar som gör Jay-Jay till en unik artist; en egen röst, subtila referenser och blinkningar till musikhistorien, konstnärliga undertoner och en ständig vilja att experimentera. Spellbound kan ses som den tredje delen i en trilogi och tar vid där Self portrait slutade men tillför ett varmare mer vitalt sound och utgörs av elva låtar som tillsammans visar upp hela Jay Jay Johansons spektrum som artist.

Första singeln Dilemma har en mörk, nästan spöklik, underton som hämtat inspiration från Voodoo-magi och New Orleans.

- På Dilemma ville jag förmedla samma känsla som Believe in Us från Poison, suggestivt piano, mörka hemligheter och djupa viskningar. Det var även i arbetet med Dilemma titeln Spellbound kom till.

An Eternity är en hommage till Jay Jays stora förebild Chet Baker och gästas av Goran Kaifes på trumpet.

Jay Jay Johanson har under sin karriär rönt stora framgångar i Sverige men kanske framförallt utomlands hör han till en av våra verkliga världsartister med ett stort följe i bland annat Mexiko, Turkiet, Spanien och Frankrike. Jay jay befinner sig nu ute på turné i Europa.

Spellbound släpps i mitten av april på Stranded Rekords/Universal music