Kulturdirekt

Jazz på Strand, Gyldene Trion - Återföreningen 21-24/3

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 16:06 CET

att jazz fortfarande är farligt är nu en etablerad sanning, efter att våra fina klubbonsdagar i Bar Brooklyn åter satt huggtänder på en förtamad jazzkatt... nu utökar vi jazzprogrammet på Strand och presenterar stolt:

Gyldene Trion - Återföreningen 21-24/3, i Bar Brooklyn på Hornstull Strand
18 år.
Fri entré!

I sann gammal Fillmore-anda så spelar mäktiga Gyldene Trion i Bar Brooklyn/på Jazz Är Farligt fyra kvällar i rad i mars! Dels har trion längtat efter en återförening, liksom jazzklubben, men JÄF har också längtat efter att sträcka ut på sig under fler kvällar i rad.

VÄLKOMMEN till årets svenska jazzhändelse!
På scen 20.00 varje kväll
Jonas Kullhammar - Saxofon
Torbjörn Zetterberg - Bas
Daniel Fredriksson - Trummor
DJ's: JAZZ ÄR FARLIGT DUO

Gyldene Trion som först gick under namnet "Fredriksson, Kullhammar och Zetteberg" bildades i Stockholm år 2000 och framträdde under några år regelbundet, men dock aldrig utanför stockholm.

År 2005 släpptes trilogin Gyldene Tider Vol. 1-3 på Moserobie som spelades in under två kvällar på Glenn Miller Café. År 2007 släpptes cd's Gyldene Trion, Live at Glenn MIller Café på Ayler Records.

Inspelningen av den skivan blev gruppens sista spelning, och sedan dess har bandet legat nere. Nu blir det en rejäl återförening med fyra kvällar i rad på Hornstull Strand!

Dessutom vill vi gärna lyfta fram Goran Kajfes Subtropic Arkestra som kommer att spela nytt material på Ugglan 7.5 4/4:

UGGLAN - MUSIKSÄLLSKAPET firar 7.5 år med fantastiska Goran Kajfes Subtropic Arkestra och Oren Ambarchi live!
DJ's: Johan Berthling, Goran Kajfes, Conny C. Lindström, Elena Pådrag Wolay, m.fl
19-01. 18 år.
100 kr i dörren
Förköp: 80 kr + avgift
20.00 Oren Ambarchi
21.00 Goran Kajfes Subtropic Arkestra

Under några år i mitten av 2000-talet var Ugglan - Musiksällskapet navet för annorlunda musikupplevelser och sociala sammankomster vid pingisbord och boulebanor...

Ena kvällen kunde Frida Hyvönen ha konsert, medan kvällen efter fylldes av Peter Brötzmanns illvrål eller Christian Marclays märkliga dj'ande. Det var jävligt najsigt för oss som fick uppleva det, så när vi nu fyller den magiska åldern 7,5 år ställer vi till jubileumsfest!

Kvällen till ära så gör landets finaste och mest dekorerade "jazz-akt" Goran Kajfes Subtropic Arkestra samt Oren Ambrarchi (Sunn O))), Jim O'Rourke, m.fl) var sina uppträdanden!

Till sist vill vi viska en kommande, ännu hemlig, jazznyhet i ditt öra: 2 - 5/5 kommer Nils Berg Trio(s) hit och kör 4 dagars gratiskonserter i Bar Brooklyn... mer information kommer snart på vår hemsida.

För fylligare fakta om jazzStrand, kika nedan!

Allt gott,
Conny & Strand

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.